-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Subaru Legacy
Subarus designavdeling har vært svært forsiktige, for selv om utseendet ikke avslører det, er dette en helt ny bil.

Først publisert i BIL 4 - 1999.
Selv om Legacy er en ny bil, er det lite som røper dette ved første øyekast. De innvendige endringene er derimot ganske omfattende. Hele karosseriet er nytt, selv om det ikke ser slik ut. Og det er gjort små, men viktige endringer på motorene. Men fremdeles er det boksermotorer som sitter under panseret.
Subaru fremhever motorens lave tyngdepunkt og symmetriske plassering som gode grunner for å holde fast ved dette valget. Tidligere har Subaru vært forsiktige med å ta ut for mye effekt i sine motorer. De minste motorene i Legacy har derfor manglet litt muskler for å takle de strabasene en stasjonsvogn må gjennomleve. Men ny styreelektronikk, nye topplokk og en stivere motorblokk bringer motoreffekten opp på det nivået man kan forvente i en bil av Legacys størrelse. Den minste motoren har nå 125 hester og dreiemomentet har økt til 184 Nm ved 3.600 o/min.
Subarus kjennemerke
Etter en tur til Golsfjellet kunne vi konstatere at endringene har hjulpet. To-literen er langt mer avslappende å kjøre enn tidligere. Du trenger ikke sjalte så ofte og forbikjøringer blir en enkel oppgave. Boksermotoren gir også fra seg en trivelig brumming når du gir gass, men ikke nok til at det sjenerer under jevn kjøring. Hvilket bringer oss inn på et av områdene Subaru har viet spesiell oppmerksomhet. Nemlig støynivået inne i bilen.
Legacy drar på alle fire. Firehjulstrekk er blitt Subarus kjennemerke og er selvfølgelig best om vinteren. For den som ikke har prøvd, er det utrolig hvor godt bilene tar seg frem opp bratte, snødekte og isete bakker. Men evnen til å ta seg frem er ikke hele historien. For firehjulsdrevne biler er også mer stabile under kjøring på vekslende føre.
I tillegg til at bilen er mer stillegående, har Subaru satset på sikkerhet i tilfelle kollisjon. Karosseriet er forsterket, særlig med tanke på påkjørsel fra siden. Sidekollisjonsputer er standard bare i GX-modellene. Blokkeringsfrie bremser er derimot standard på alle modeller. Dette, sammen med en mekanisk senterdifferensial, gjør at Legacy oppfører seg pent under bremsing på glatt føre.
Legacy kommer med tre utstyrsnivåer ferdig fra fabrikk, noe som gjør det litt vanskeligere å tilpasse bilen til eget behov. Jeg nevner det fordi jeg ergret meg over de to soltakene i GXmodellen. Det bakerste stjeler nemlig mye av takhøyden i baksetet. Er det barna som skal sitte der, vil de sikkert sette pris på et eget soltak. Kvaliteten på interiøret er god, om ikke helt i klasse med det beste fra Mercedes eller Audi, merker Subaru liker å trekke frem når de snakker om sin egen bil.
På den annen side koster en Legacy adskillig mindre en konkurrentene. Og som Subaru selv sier; firehjulsdrift får du med på kjøpet. Evnen til å ta seg frem er det ingen ting å si på så lenge vi snakker om å kjøre på veien. For Legacy har ikke høyere bakkeklaring enn mange andre stasjonsvogner. Outback-versjonen har riktignok 19 cm klaring til bakken. Noen modeller har luftfjæring med automatisk nivåregulering. I tillegg til å kompensere for tung last, kan man heve bilen 4 cm ved å trykke på en knapp på dashbordet. Biler med manuell gearkasse har også reduksjonsgear, nyttig for den som skal trekke ekstra tung last.
DETTE ER SUBARU LEGACY:
Lengde: 468,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 151,5 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Sporvidde f/b: 146,0/145,5 cm. Bagasjevolum: 465/1646 l. (VDA) Tankvolum: 64 l.
Forbruk i følge 93/116/EU.