-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oppgradert S-klasse
Det er ikke lett å se forskjell på dagens S-klasse og den oppgraderte utgaven Mercedes nå lanserer. Det gjelder bare å se litt nøye etter.
Sjokk og skrekk – Mercedes har fjernet styrepinnen for cruise control!
Sånn ved første øyekast er det ikke så mye annet som ser helt nytt og annerledes ut når Mercedes nå gjennomfører midtlivsoppdateringen for flaggskipet S-klasse.
Men mye er nytt – og spesielt ting du ikke ser.
Og viktigst for Mercedes-entusiastene er kanskje comebacket til rekkesekseren.
M256 er motorkoden for den nye motorfamilien, og etterfølger M276-V6-eren.
Den nye motoren er modulær. Det vil si at den kan skaleres opp og ned ved behov (det vil si, særlig opp kommer den nok ikke til å skaleres. En rekke-åtter tror jeg vi kan se langt etter igjen).
Etter hvert vil både tre- og firesylindrede utgaver av denne motoren dukke opp. De vil alle ha samme sylindervolum (for nerdene: 500 cm³ per sylinder; 83x92,4 mm boring og slag) og sylinderavstand (90 mm) – og dele så mange komponenter som mulig.
Mercedes’ kraftigste dieselmotor
Faktisk vil både bensin- og diesel-motorer bli bygget rundt M256, og E-klassen har allerede tatt i bruk en variant i form av den nye 2-liters-dieselen.
Det er også i form av dieselmotorer vi først får stifte bekjentskap med rekkesekserens comeback i S-klasse.
S350d og S400d har henholdsvis 286 og 340 hestekrefter. Det er nok til at sistnevnte er den kraftigste dieselmotoren Mercedes har puttet under panseret på en personbil. Med 700 Newtonmeter bør den klare å gi ganske blaserte baksetepassasjerer sug i magen.
Les mer om Mercedes' nye motorer her
1000 Newton
Det største suget i magen får du riktignok først når du dobler sylindervolumet. Mercedes-AMG S65 har en V12-er med formidable 630 hestekrefter og 1000 Newtonmeter.
Et lite knepp under ligger S63, som har fått adoptert motoren vi kjenner fra AMG GT, C-klasse AMG og flere andre modeller.
4-literen yter 612 hester i S-klassen – nok til å skyte bilen fra null til hundre på 3,5 sekunder …
En oppgradert utgave av den ladbare hybriden er også på vei, og Mercedes lover 50 kilometer rekkevidde på ren strøm. Et fremskritt her trengs, for vi ble ikke veldig overbevist av dagens ladbare S-klasse.
Oppgradert multimedia
Så var det alt det andre som er nytt i S-klassen, da.
Og ja, det er sant at de har fjernet cruise control-pinnen. Nå skal cruise controlen – eller Distronic Plus på Mercedes-språk – i stedet kontrolleres med knapper på rattet.
Rattet har for øvrig også fått de nye berøringsknappene vi kjenner fra nye E-klasse. Disse henger sammen med det kraftig oppgraderte multimedieanlegget, hvor 4G-tilkobling og trådløst nettverk står sentralt for kjøreoppl… unnskyld, sitte-på-opplevelsen.
Joda, S-klasse er nok fortsatt en bil det er veldig fint å kjøre, men det er nesten finere å sitte på.
Aktiv kurvekontroll, et system S-klasse coupé introduserte, er nå også mulig å få på sedan-S-en. Sensorer merker når bilen krenger, og kan bruke luftfjæringssystemet til å tilte bilen opptil 2,65 grader i svingene. På den måten skal kurvekjøring oppfattes som ber behagelig, ikke minst for de som nyter et boble-glass i baksetet.
Kraftige lykter
De nye frontlyktene er det derimot føreren som kan glede seg mest over.
S-klassen var den første bilen på markedet som utelukkende var utstyrt med LED-lamper – over 500 av dem, faktisk.
I 2017-modellen kan lampene nå lyse hele 650 meter fremover.
Det er det samme som de flotte laser-lysene BMW og Audi kan skryte av, men siden LED-matrisen kan skru av individuelle lyssegmenter ved behov, er trolig ikke Mercedes-lyktene like avhengig av «perfekte forhold» (minst 70 km/t, kun ved helt fri sikt) som laserlysene er.
Nye S-klasse er forventet klar i Norge til sommeren, med salgsstart i mai.