-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan propper Micra med sikkerhetspakker
Femte generasjon av Nissan Micra hjelper til med å løfte sikkerhetsnivået i småbilklassen opp til det skjerpede fem stjerners Euro NCAP-nivået. Bilen ankommer Norge i mai.
En helelektrisk versjon, eller i det minste ladbar hybridutgave, hadde løftet småbilen Micra opp på svært et interessant nivå.
Men Nissan, kjent i Norge for blant annet suksessrike modeller som elektriske Leaf og SUV-en Qashqai, falt av kommersielle hensyn ned på å bygge en helt konvensjonell småbil.
Derimot ser det ut til at Nissan ikke våget å konstruere en bil uten at den kommer seg helskinnet gjennom det skjerpede testprogrammet til Euro NCAP hvor det nå kreves aktive førerstøttesystemer for å oppnå full score, altså fem stjerner.
Så i likhet med hva Kia har gjort med Rio har Nissan fylt Micra opp med automatisk nødbremsing (AEB) for å unngå å kjøre på bilen foran. Dette kombineres med aktiv kantlinjeleser som sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet.
Fint at Micra også leser trafikkskiltene, varsler trafikk i speilenes blindsoner og kan utstyres med fire videokameraer slik at miljøet rundt bilen ses i fugleperspektiv.
I sum er det riktig at ingen andre småbiler i dag tilbyr så omfattende sikkerhetspakke, bare trist at full sikkerhetspakke betinger at det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene.
2017-utgaven av Micra er ny tvers gjennom, lavere, bredere og lengre enn forgjengerne og har romsligere interiør.
Micra generasjon fem leveres med 7 tommer stor skjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.
Micra er en av Nissans viktigste biler i Europa og solgt i 65.100 eksemplarer i fjor, i følge tall fra JATO Dynamics. Målet er å øke dette til 100.000 i 2018.
Nye Micra skal ikke lenger bygges i Storbritannia, men produksjonen flyttes til alliansepartner Renaults fabrikk i Flins. Dette er første personbilmodell Renault bygger for Nissan ved en fransk fabrikk.
I en tid med sterk fokus på NOx-utslipp fra bilene, overrasker Nissan ved å gjeninnføre dieselmotor i Micra, en firesylindret 1,5 liter som yter 90 hk.
Videre kastes dagens tresylindrede 1,2 liter/80/98 hk ut og erstattes med 0,9-liter turboladet tresylindret bensinmotor som yter 90 hk. Minste motor på én liter yter 73 bensinhester.
Nye Micra skal bygges på Renault-Nissans CMF-8 fleksible arkitektur som også blir å finne i Nissan Juke og Note, i Renault Clio og Captur samt i Daciaene Sandero, Logan og Duster.