Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra
Volvo XC60
Foto: Trygve Bæra

Mindre drikkfeldig XC60

Med DRIVe-utgaven av XC60 har forbruket ved blandet kjøring kommet ned på respektable 0,60 liter/mil. Ikke verst med 175 hester på stallen.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Volvos nyeste SUV leveres med enten forhjulstrekk (FWD) eller firehjulstrekk (AWD) basert på fjerde generasjon Haldex. Den drivstoffbesparende DRIVe-utgaven leveres bare med FWD.

2,4-liter dieselmotor er minste motorisering i begge varianter. Mens AWD-utgaven har 163 hester og et CO2-utslipp på 183 g/km, er DRIVe satt opp med 175 hester og et utslipp som er senket til 159 g/km – og dermed er prisen senket 34.000 kroner.

De grep som er gjort for å spare drivstoff i DRIVe-utgaven, er blant annet at gearkassen har fått høyere utveksling og at aerodynamikken er forbedret. Dessuten er drivlinjen optimalisert gjennom finjustering av motorkjøling, motorstyring samt styreservo.

Det er tilsvarende endringer som er gjort med ”økonomimodellene” hos andre bilprodusenter, slik som BlueMotion hos Volkswagen og ECOnetic hos Ford.

Selv om XC60 ikke er noen terrengbil, takler den røffe veier takket være en solid bakkeklaring på 23 cm.

Hvordan er den?

Førermiljøet er pent og ryddig, med store knapper og rene flater – i det hele tatt er XC60 et rendyrket produkt av Volvos tydelige ”nordiske” designspråk. Skinnsetene er overraskende glatte, men i god Volvo-ånd er de ellers meget komfortable.

Tidligere har vi kjørt XC60 med automatgear, og den kjentes noe tung og dvask ut, som om automatkassa stjeler mye effekt.

Her i DRIVe-utgaven er det sekstrinns manuell kasse som gjelder, og den gir en helt annen følelse av å jobbe i fin harmoni med motoren. Ingen nøling ved gasspådrag, og meget akseptabel akselerasjon som klokkes inn i underkant av ti sekunder fra stillestående til hundre.

Styrefølelsen har ikke løftet seg på grunn av DRIVe-justeringen. Den er fortsatt ”typisk” Volvo, med andre ord er det andre produsenter på dette nivået som leverer bedre styrepresisjon enn hva vi opplever i XC60.

SUV med kraftig motor benyttes ofte som trekkvogn, enten foran en tilhenger til og fra hytta, eller foran campingvogn. Normalt innebærer de drivstoffbesparende variantene at tillatt tilhengervekt synker merkbart, blant annet på grunn av at motoren har dårligere kjøling.

Her i XC60 er ikke denne forskjellen dramatisk, for tillatt tilhengervekt synker bare med 100 kg fra 1600 kg på ”normal” XC60 til 1500 kg på DRIVe.

Bør jeg kjøpe en?

På dette nivået, i denne typen bil, vil nok mange kunder sverge til automatgear – også fordi bilen gjerne benyttes nettopp som trekkvogn. I så fall ”mister” du hele CO2-gevinsten og prisen øker med 32.000 kroner.

Nå har vi ikke kjørt 175-hesteren med automat, men våre erfaringer med manuell kasse i kombinasjon med denne motoren er som nevnt meget positive.

Fabrikkens tall for akselerasjon skal i hvert fall ikke skremme deg fra å velge automatkasse, for med automat blir bilen bare 0,4 sekunder tregere fra null til hundre enn med manuelt gear.

Har du både behov for kraftig motor og samtidig har et snev av miljøsamvittighet, er det et fornuftig grep å velge DRIVe-utgaven av XC60.

Slike ”økonomiutgaver” er en av bilfabrikkenes løsninger for å gjøre muskelsterke biler mer spiselige i dagens miljøsammenheng. Og her går miljøhensyn og økonomi hånd i hånd, for med lavere utslipp synker bilavgiften så det monner.

Powered by Labrador CMS