Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV i Tour de France-kledning

Her er Skoda Enyaq

I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.

Publisert Sist oppdatert

Det meste om bilen er allerede kjent gjennom Skodas styrte lekkasjer.

Vi har fått vite alt om mål, at den har mulighet for å trekke tilhenger, at den skal leveres med drift på to eller fire hjul og at den får ulike batteripakker slik at du kan «spekke» bilen etter ditt eget behov.

Les detaljene her

Litt morsomt var det at Norge ble nevnt som eneste land i kveldens presentasjon. Harald A. Møller er nemlig først ute med å starte salget. Allerede i morgen kan bilen bestilles.

Og det er også langt flere som får anledning til å se Enyaq på veien fra i morgen – da starter den nemlig som lederbil i Tour de France hvor Skoda har vært sponsor i en årrekke.

Men om du vil ha en Enyaq i garasjen må du smøre deg med en god porsjon tålmodighet – de første bilene kommer ikke før et stykke utpå våren 2021.

Enyaq beskriver som første modell i Next Level Skoda – den elektriske fremtiden. Men den har alle de typiske egenskapene som preger dagens modeller – value for money og såkalte simply clever-løsninger.

Skoda presenter Enyaq som en bil med utvendige mål som en Octavia, mens den innvendig er som en Kodiaq. Det skal bli interessant å studere denne påstanden når vi får nærme oss en bil om et par uker.

Jeg var spent på hvor mye av konseptbilen Vision iV som ble overført til produksjonsmodellen. Vi vet jo at de mest ekstreme uttrykkene tones ned, men jeg syns mye av konseptet er med videre, samtidig som den er lett gjenkjennelig som en Skoda. Det er vel heller ingen stor overraskelse om det dukker opp en coupé-versjon på et senere tidspunkt.

Prisene starter på 348.520 kroner for en Enyaq iV50 med minste batteripakke og tohjulsdrift. Vil du ha toppmodellen iV 80X med firehjulsdrift og stor batteripakke er prislappen kr 478.520. Det blir drøyt hundre tusen mindre enn prisen for rimeligste e-tron 50 med liten batteripakke.

Når Skoda Norge åpner for bestillinger, så er det fire ulike alternativer som blir tilgjengelig. Her er de ulike batteristørrelse og kraftpakkene du kan velge mellom fra salgsstart:

  • ENYAQ iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW (148 hk), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021
  • ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), 132 kW (180 hk), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW (204 hk), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 510 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • ENYAQ iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW (265 hk), to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021

Prisene for de fire variantene, inkl. frakt og levering Oslo:

  • ENYAQ iV 50: Fra kr 348.520
  • ENYAQ iV 60: Fra kr 408.520
  • ENYAQ iV 80: Fra kr 449.520
  • ENYAQ iV 80X: Fra kr 478.520
Powered by Labrador CMS