Opel : HydroGen 3 hjemom en tur - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
HydroGen 3 hjemom en tur
Omtrent halvveis i langturen sin var GMs brenselcellebil innom GMs europeiske brenselcellesentrum. 5474 sto det på trip’en da bilen fikk en rask gjennomgang hos GM FCA rett bortenfor Opels hovedkvarter i Rüsselsheim.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
GM kjører altså sammen med tyske AutoBild en marathon-tur fra Hammerfest i nord til rett-bortafor Lisboa i vest. 10.000 km med en bil er jo ikke akkurat en sensasjon, men med en hydrogenfyrt brenselcellebil er det oppsiktsvekkende. Såpass oppsiktsvekkende at hver dag nå representerer en ny rekord. For allerede da den parkerte utenfor GMs brenselcellehovedkvarter i Europa, med 5.000 km pluss bak seg hadde den satt en langdistanserekord for denne type biler.

Viktigere er det at i løpet av disse milene hadde den etterlatt seg litt varme og snaue 600 liter vann. Det er den eksosen disse bilene etterlater seg. Og det er derfor vi tenker konkret fremtid når vi har med denne fremdriftsmetoden å gjøre.

Hydrogensamfunnet vil garantert komme, hydrogendrevne biler blir helt klart en integrert del av det samfunnet. Spørsmålet er ikke om det som fremdeles finnes av problemer lar seg løse, men om hvor snart løsningene er klare og hvor mye man er villig til å investere for å finne dem.

GM er ganske klar her. 1 milliard dollars er så langt investert, og de sier at de skal være på nett med kommersielt tilgjengelige bc-biler i 2010. Og denne ombygde Zafiraen viser klart at vi ikke snakker sci-fi. Utenfra ser den ut som en vanlig Opel, den kjører som en vanlig en også, litt for få hester kanskje, og litt (ca. 100 kg) tyngre, men som en normal Zafira. Bare at den er så å si lydløs og clean. Problemene ligger helt andre steder. Drivstoff-tilgang for eksempel. På denne turen følger en egen lastebil med flytende (minus 253 grader) hydrogen, som blir fylt på hver 200 km omtrent. Fyllestasjoner som for bensin har man ikke ennå – der ligger vel den største utfordringen.

Nå er vi altså i gang med andre halvpart av løpet, og når jeg sier vi så mener jeg vi. Til uken er jeg bak rattet og skal ta BilNorges lesere med på turen fra Torino til Marseille – hvis bilen fremdeles går, for det har vi ingen garanti for. Hvilket er noe av det herlige med dette opplegget. Det er ikke noe slick PR-innsats her som har gjennomført turen tre ganger allerede for å se om det er mulig, og som har en rekke backup biler som kan settes inn dersom den originale pajer. AutoBild og BIL kjører, GM følger begeistret etter og ser at dette virkelig ser ut til å gå bra.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: