NIO er andre etter MG til å lansere en elektrisk stasjonsvogn. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: NIO ET5 Touring

Lekker stasjonsvogn

SUV-ene spiste stasjonsvognene til lunch, heter det i et munnhell. Dette håper NIO å gjøre noe med når de nå lanserer en touringvariant av ET5 med kun 13.000 kroner i prispåslag.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 10-2023

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Har man ikke sett bilen før, kan den ved første øyekast og sett på skrå bakfra minne om en Jaguar med de rene linjene, hekkspoileren og fete hjul. Men fronten avslører at dette kommer lang øst fra og at det er NIOs bidrag for å løfte stasjonsvognene inn på nybilkjøpernes handleliste igjen.

Å lansere ei familiestor stasjonsvogn på terskelen til 2024 er dristig nettopp med bakgrunn i SUV-enes frammarsj over hele verden. NIO er den andre elbilprodusenten etter MG til å velge stasjonsvognformen.

Europeisk fenomen

Nå har stasjonsvognene i særlig grad vært et europeisk fenomen, spesielt de påkostede etter at Volvo for seks tiår siden oppfant begrepet «herregårdsvogn». OFV-tall viser at for 20 år siden sto stasjonsvognene for 31,9 prosent av samlet personbilvolum i Norge og SUV-ene for bare 7,5 prosent. 20 år senere, altså i år, har SUV-ene jafset til seg 71,8 prosent av nybilkjøperne mens stasjonsvognkundene utgjør fattige to prosent.

 

Så det er sistnevnte tall NIO håper å gjøre noe med når de med batterileiekonseptet går inn og tilbyr den 4,79 meter lange stasjonsvogna av ET5 til 439.000 kroner, kun 13.000 kroner over sedanversjonen. Selv med tillagt komfortpakke (+ 12.000 kroner) og vinterhjul havner bilen under momsgrensen på 500.000 kroner.

Prisen er uten batteripakke, men det bekymrer ikke NIO-sjef Marius Hayler ved at 97 prosent av NIOs kunder ender opp med å leie batteriet framfor å kjøpe

De fleste leier batteriet

Prisen er uten batteripakke, men det bekymrer ikke NIO-sjef Marius Hayler ved at 97 prosent av NIOs kunder ender opp med å leie batteriet framfor å kjøpe det, hvilket betyr at et par batteribytter i måneden også ligger inne i leieprisen. Og kunden kan oppgradere fra 75 til 100 kWt batteripakke om behovet skulle endre seg. Og til 150 kWt når (og om) det måtte komme. Alle NIOs biler er i dag, fra den store SUV-en ES8 og nedover via ET7, EL6 til ET5, sydd over en teknisk lest hvor batteripakkene er identiske i ytre volum og derfor passer til alle bilene.

Hayler forklarer også den høye leieandelen med at kunden alltid er garantert siste batteriteknologi og feilfritt batteri.

  • Bilpris uten batteri: 439.000 kroner
  • 75 kWt batteripakke (435 km rekkevidde): Kjøp 90.000 kroner – leie kr. 1.399/måned.
  • 100 kWt batteripakke (560 km rekkevidde): Kjøp 160.000 kroner – leie kr. 1.999/måned.
Dristig å velge stasjonsvogn framfor SUV-form. (Foto: Øivind Skar)
Nøkternt. Stemme/skjermstyring bestemmer mange av bilens funksjoner. (Foto: Øivind Skar)
Mye på dette dashbordet er inspirert fra Tesla. (Foto: Øivind Skar)
Tøff girvelger. (Foto: Øivind Skar)
Nomi
Praktisk med 40/20/40-splittet bakseterygg. (Foto: Øivind Skar)
Ikke mulig å stikke føttene under stolene foran når de står i nedre posisjon. (Foto: Øivind Skar)
Sportslig med stekt skrå stasjonsvognhekk. (Foto: Øivind Skar)
Lekkert med oransje bremsekalipere. Det koster 4.000 kroner ekstra. (Foto: Øivind Skar)

Svært rask

Med unntak av hekken, bakseteplassen og bagasjeromsvolumet er alt det tekniske i stasjonsvogna identisk med sedanmodellen. En kort kjøretur på lanseringsdagen viser at stasjonsvogna naturlig nok kjører identisk med sedanvarianten. Dette er, ikke minst på grunn av oppsettet og 480 disponible hestekrefter tatt ut fra maksimalt 204 hk foran og 286 hk bak og til tross for drøyt 2,2 tonn bilvekt, en ganske sportslig og kjøreglad bil hvor ytelsene vektes mot åtte kjøreprogrammer: sport+, sport, komfort, individuell, sand, snø, vått og økonomi. Kun i sport+ hentes alle kreftene fram, men dit kommer man via en hurtigfunksjon med rattknappene. I sport-funksjonen reduseres sprinthastigheten til 100 km/t fra 4,0 til 5,9 sekunder, nok for de fleste det også.

Én-pedals funksjonen bremser kraftig ned, men ikke helt til stillestående. Bilen kan kodes til myk oppbremsing.

Hør på Nomi

En fiks detalj der bak har NIO snappet fra Citroën: det venstre bagasjeromslyset kan tas ut å brukes som lommelykt

Med unntak av stemmeassistenten Nomi, som med jevne mellomrom blunker til deg fra sin midtplasserte posisjon på dashbordet, og med ganske godt norsk ordforråd hjelper til med innstillinger, er dashbordet rensket for knapper. Mange funksjonsvalg gjøres først på det vertikalt monterte og 12,8 tommer store senterdisplayet for deretter å styres av de to knappene på rattet. Ideen til løsningen, brukerforenklet i siste programoppdatering, ser ut til å være hentet fra Tesla, svært mye i førermiljøet minner nettopp om Tesla Model 3 og Model Y.

Bilen har ingen startknapp, det er bare å sette seg inn og aktivisere girvelgeren på midtkonsollen.

Trekker tilhenger

Bagasjerommet laster 450 liter med den 40/20/40-delte bakseteryggen oppe. Legg til 40 liter når gulvet bak senkes fra flatt lastegulv til nederste nivå. Med bakseteryggene nede økes volumet til 1.247 liter. Her har valgte NIO å funksjonskompromisse med skrå hekk for å gjøre bilen tøff framfor å designe en flyttebil. ET5 trekker inntil 1.400 kilo på tilhengerkroken.

En fiks detalj der bak har NIO snappet fra Citroën: det venstre bagasjeromslyset kan tas ut å brukes som lommelykt. Panoramaglasstaket på 1,35 kvadratmeter lar seg, mot et tilvalg, dempe ved at det gjøres mørkere, ikke melkehvitt som i en del konkurrenter.

Utstyrsspekket

Som de fleste andre biler produsert i Asia kommer i utgangspunktet NIOs biler spekket med utstyr til Norge. Med noe kan legges til:

  • Komfortpakke med blant annet massasje i setene foran, varme i rattet og oppvarmet baksete: 12.000 kroner.
  • Dimming av glasstaket: 12.000 kroner.
  • Elektrisk tilhengerfeste: 9.800 kroner.
  • Nomi: 5.600 kroner.
  • Oransjefargede bremsekalipere: 4.000 kroner.
  • Oppvarmede vindusviskere: 1.200 kroner.

 De første kundebilene vil være klar til levering i løpet av oktober.

NIO deltar på Oslo Motor Show. Der står naturligvis ET5 Touring og kan studeres nærmere.

OPPSUMMERT

Tøff, godt utstyrt og svært rask stasjonsvogn som kjører bra, men som langt fra er tilgjengelig over hele landet.

NIO ET5 Touring

Pris u/batteriKr. 439 000
Pris testbil u batteriKr. 451 000
Pris m/75 kWt batteriKr. 532 869
Pris m/100 kwt batteriKr. 620 619
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk
Motor bak286 hk
Samlet ytelse480 hk/700 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,0 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri100 kWt
Lading DC/AC125/22 kW
Ladefart 10-80%Ikke oppgitt
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)560km
V2L/230VIkke
Dimensjoner (L/B/H)479/198/150 cm
Akselavstand289 cm
Bilvekt2 260 kg
Nyttelast395 kg
Bakkeklaring13,5 cm
Tilhengervekt1 400 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak660 - 1 247 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP**5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen *Ex batteri **Gjelder sedan

Powered by Labrador CMS