BorromeoDeSilva STL-1

Restomod

Mustang for villmarken

Egentlig en no-brainer: Bygge en Mustang som er tilpasset det terrenget de ville Mustangene boltrer seg på. Det måtte en italiener til for å få den på plass.

Denne gang har Carlo Borromeo og Fabio de Silva laget noe helt etter eget hode, og ikke etter andres ønsker.

De to har vært i foredlingsbransjen sammen, siden de startet BorromeoDeSilva studio i 2010. Etter det har de jobbet mye med Garage Italia, de hjalp Ferrari med å komme i gang med Tailor Made programmet, og de har kommet med en rekke biler.

Stort sett innenfor det du vil kalle Restomod-segmentet.

I dag er de 12 designere, men det er ikke ofte det dukker opp produkter under eget navn.

Drømmereise

Men denne er en vaskekte BorromeoDeSilva, og stammer egentlig fra en drømmereise Carlo Borromeo gjorde i 2008. Med en 1968 Fastback kjørte han USA på langs, fra New York City – og stoppet ikke før han kom til Buenos Aires.

Det var der, sier han nå, langs de endeløse Panamericana-strekkene at han virkelig begynte å forestille seg hvordan en skikkelig, eventyrmulig, Mustang kunne utformes.

Det tok altså en stund, men nå er resultatet her.

Han sier at de har jobbet med det internt i flere år, og – viser det seg – innsatsen omfatter ikke bare interiør og eksteriør, men også det veldig innvendige.

Road Runner

Motoren er en fem liters Coyote V8 i Boss 302-versjonen – også kalt Road Runner blant dem som vet sånt.

Denne har elementer fra racingversjoner, manifolder for eksempel, tøffere kam og 11.0 : 1 i komp.

Hvor mange hester den byr på nå er ikke klart, men vesentlig flere enn Boss-motorens 444. Dessuten har den et imponerende turtall: opp til 7.400 omdreininger. 515 Nm ble opprinnelig målt ved så høyt som 7.200 o/min.

Parallellogramopphengningen foran er sterkt modifisert, det finnes ikke antydning av servo i styringen lenger og skivene er sterkt perforerte 11 tommere.

Diffen har fått sperre og høyere utveksling og opphengningen er bygget helt om. Lenger fjæringsvei er et av resultatene. Også bak er bremsene gjort kraftigere og man bruker coil-over fjærer. Leddene i drivakslene er også bygget så de skal holde.

Pirellis Scorpion-dekk sitter på nye felger og eksos-systemet er nytt, også det for både for å ta seg bra ut og for å by på den riktige opplevelsen.

Forsterket karosseri

Karosseriet er en originaldel – produsert for folk som vil reprodusere gamle minner – eller restaurere gammelt grums.

Dette er produsert i 1006 kvalitet stål, typisk bilspesifikasjon, men er tykkere og sterkere enn originalen, selv om det har beholdt de opprinnelige utvendige målene helt nøyaktig.

Det som gjør denne så spesiell, i tillegg til at den står ganske høyt og ser ut som den har skiftet hele fronten i går (kollisjonsskade kanskje?) og ikke har fått tid til å lakke den ennå, er selvfølgelig konturene av fastback.

Denne er vel så åpen som den kan få blitt, men med både antydning til en Targa-bøyle og konturene av en rail som viser fastback på sitt beste, er den blitt veldig karakteristisk.

Den ser nesten ut som en cabriolet der stoffet enda ikke er montert, men hvor det bare er spilene som er på plass.

Veldig virkningsfullt.

Det ser ut som det holder i regnvær også – det finnes tekstilprodukter som det åpenbart går an å spenne over rørleggerarbeidet, et tredimensjonalt tonneau cover.

Bildene viser også et interiør som er sterkt modifisert. Heldigvis uten antydning til en eneste skjerm.

Her må du åpenbart kunne lese kart hvis du skal ut i naturen.

Originalpolitiet vil selvfølgelig hate den. Jeg syns den er forfriskende.

BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
BorromeoDeSilva STL-1
Powered by Labrador CMS