-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMW 318d Touring
Med den nøysomme toliteren er 318d en meget attraktiv sparebøsse.
Først publisert i BIL 9 - 2003.
Motorstøy er ikke noe tema her – BMWs dieselfirer jobber stille og uanstrengt i bakkene. Selv når jeg trenger litt ekstra overskudd for å komme forbi et par bobiler som sliter seg opp bakkene kan jeg la femtegearet ligge inne. 320d har 50 Nm lavere dreiemoment enn samme motor i 320d, men på landeveien er det knapt nok merkbart, selv når bilen er godt lastet. I byen og når du trenger litt ekstra pulver fra lave hastigheter er derimot forskjellen merkbar – forskjellen på 318ds 11,0 til 320ds 9,2 sekunder fra 0 til 100 km/t kan du ikke unngå å legge merke til.
318d er ingen sprinter og liker seg best når den får strekke ut. Og det er nå drøyt 60 mil siden turen startet og tanken ble fylt opp. Fortsatt er det lenge til det er behov for fylling av drivstoff. 0,47 l/mil viser forbruksmåleren. Det betyr at jeg kan kjøre enda 600 km før jeg trenger å tenke på å finne en bensinstasjon.
Støydempingen er nemlig vesentlig bedre enn i bensinutgavene i 3-serien, noe som bidrar til at støynivået fra hjul og vei også er veldig behagelig. Som langtursbil er denne perfekt. Førerplassen er som vi er vant til i 3-serien; ergonomisk korrekt, funksjonell og med elegant linjeføring. Metalldekoren på dashbordet er nydelig og gir bilen et moderne preg. Sittekomforten er god både foran og bak, og selv om Touring ikke kan konkurrere med de rommeligste mellomklassebilene når det gjelder bagasjekapasitet er bagasjerommet stort nok, og sammen med en enkel og robust bakseteløsning er fleksibiliteten god.
318d Touring er ingen billigbil, og med litt ekstrautstyr er prisen fort oppe på 400.000 kroner. Men i utgangspunktet er utstyrsnivået godt, men sidekollisjonsputer bak, kjørekomputer og klimaautomatikk er tilleggsutstyr som det er naturlig å vurdere.
BMW 318d Touring:
Motor: 4-sylindret. Turbo m/ladeluftkjøler. Sylindervolum: 1995 ccm. Effekt: 85 kW (115 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/1750 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 447,8 cm. Bredde: 173,9 cm. Høyde: 140,9 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Sporvidde f/b: 147,1/148,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1555 kg. Tillatt totalvekt: 1980 kg. Maks vogntogvekt: 3655 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 435/1345 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 – 100: 11,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 0,78 l/mil
Forbruk landevei: 0,47 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km
Pris: kr. 344.900,-
Forbruk i følge 99100/EU.