Mazda EZ-6

Auto China:

Mazda 6 går elektrisk

Mazda lanserte en elektrifisert sekser på bilmessen i Beijing. De viser også et konsept som skal realiseres neste år.

Publisert

EZ-6 er betegnelsen på den lekre sedanen som designmessig har mye til felles med vår Mazda 6. Den bakhjulsdrevne bilen er utviklet i samarbeid med Mazdas kinesiske partner, Changan, og skal i salg i Kina innen årets utløp. Andre markeder er ikke nevnt med et ord.

Bilen skal tilbys som ladbar hybrid og som ren elbil – sistnevnte med 50:50 vektfordeling mellom akslene. Rekkevidden er oppgitt til 600 kilometer etter den kinesiske målemetoden, hvilket tilsvarer rundt 450-500 kilometer WLTP.

Med en lengde på 492 centimeter er EZ-6 drøyt 10 cm lengre enn Mazda 6. Den er basert på en plattform utviklet av Changan som også skal stå for den elektriske drivlinjen. Designen er gjort hos Mazda og basert på det velkjente Kodo designspråket.

(saken fortsetter)

Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6
Mazda EZ-6

Interiøret ser ut til å være basert på kinesisk smak, for her er det ikke antydning av fysiske knapper eller brytere, og Mazdas velfungerende kontrollorgan mellom setene er også eliminert. I stedet må du forholde deg en stor berøringsskjerm, alternativt bruke gester eller stemmestyring.

I tillegg til EZ-6 viste også Mazda en konseptbil med betegnelse Arata. Her utforsker de en ny designsretning for en elektrisk crossover som skal på markedet i Kina neste år.

Les også:

Powered by Labrador CMS