Suzuki Ignis SUV

Publisert Sist oppdatert

Ignis SUV
Ignis SUV

Først publisert i BIL 11 - 2003.

Med merkelappen SUV er Suzuki nå på banen med sin nye Ignis, 15 cm lenger enn den “gamle Ignis, og med 56 liter større bagasjeplass. Bilen produseres i Ungarn, side om side med halvsøsteren Subaru G3X Justy.

På plussiden kan Ignis SUV vise til to sterke kort: Trekk på alle fire samt, relativt sett, rommelig plass. Innenfor 377 cm utvendig lengde – 5 cm større enn Nissan Micra og 13 cm mindre enn VW Polo – kan Ignis SUV by på 236 liter bagasjeplass, inkludert 17 liter i et rom under gulvet. Dette er kombinert med akseptabel sitteplass for fire personer av gjennomsnittsstørrelse. Med bare forsetene i bruk kan bakrommet svelge respektable 526 liter.

4WD-systemet er av “light”- typen, med en viskositetskobling som sørger for å fordele trekkraft også til bakhjulene når forhjulene spinner. Derfor tar bilen seg fint fram på glatt og røft underlag, men den er ingen terrengbil ettersom både lavgear og differensialsperre mangler. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, står ikke på programmet, heller ikke som tilleggsutstyr.

Sittekomforten høster ikke like mange poeng som den effektive plassutnyttelsen. Beklager Suzuki, men det er lenge siden vi har sittet i et førersete hvor vi noterer så mange punkter under minustegnet i protokollen: Fothvileren for ventrefoten glimrer med sitt fravær, plassen er okkupert av hjulhuset. Midtkonsollens utforming gjør at heller ikke høyrebenet har noen støtte. Midtarmlenet er i veien for høyre albue enten armlenet er oppslått eller nede, så gearbevegelsen blir unaturlig. Rattet sitter forholdsvis høyt, og kan ikke reguleres i noen retning. Førersetet kan høydereguleres, men bare i bakkant. Med mine 186 cm skulle jeg gjerne hatt førersetet 10 cm lenger tilbake, knekken i knærne blir unaturlig skarp. Når sitteputen er kort – naturlig nok i en liten bil – og uvanlig hard samtidig som sidestøtten i ryggen er dårlig, må vi sammenfatte sittekomforten med to ord: Intet kjøpsargument.

Fjæringen og dempingen gir akseptabel kjørekomfort på vanlig landvei. Over skarpe dumper og tverrskjøter klarer ikke hjulopphenget helt å svelge slag og vibrasjoner. I løpet av 2004 leverer fabrikken også Ignis i dieselversjon med Fiats 1,25-liters Multijet under panseret, samme motor som vi allerede har stiftet bekjentskap med i Punto og Corsa, og da kan du regne med at dreiemomentet øker til 170 Nm.

Suzuki Ignis SUV:
Pris: kr. 199.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1328 ccm. Effekt: 68,6 kW (93 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 118 Nm v/4100 o/min.
Mål: Lengde: 377 cm. Bredde: 161 cm. Høyde: 160 cm. Akselavstand: 236 cm.
Dekk: 165/70R14.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1080 kg. Tillatt totalvekt: 1470 kg.
Bagasjerom: 236 - 526 liter (VDA).
Tankvolum: 41 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,1 sek
Toppfart: 156 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,68 l/mil
CO2-utslipp: 160 g/km
Konkurrentene: Daihatsu Sirion, Daihatsu YRV, Subaru Justy.
Aktuell: Lansert i Norge nå i høst.
Antall salgspunkter: 73 fordelt over hele landet.

Powered by Labrador CMS