Mazda MX-5: Mazda MX-5 Supercharged - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mazda MX-5 Supercharged
PRØVEKJØRT: Mazda traff innertier da de introduserte MX-5 eller Miata som den heter i USA, men det er alltid noen som vil ha mer, og hos Monster Motorsport i California har de spesialisert seg på å gi deg mer, mye mer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 5 - 1998. 

Monster Miata burde holde for å beskrive en godt trimmet MX-5, men ikke når en kommer med Monster Motorsports versting. Da må Mega til for å yte den rettferdighet. Jeg tilbragte en formiddag sammen med John Smith, som er utviklingsingeniør hos Monster Motorsport, og som har spesialisert seg på å konvertere MX-5 fra en hyggelig og diskret roadster til et uhyre som vil parkere 99% av alle supersportsbilene du vil møte.

John Smith tok meg med på en tur på småveiene i Escondito, California mens han forklarte hva som gjorde hans MX-5er så dyrisk raske. Og kjøretøyet vårt er selvsagt en kanarigul Mega Monster.

405 hk – 460 NM!
Monster Motorsport har bygd om 250 MX-5er de siste 6 årene og bruker fire uker på jobben. De starter hele jobben ved å strippe bilen til råkarosseriet står nakent. Så begynner oppbyggingen. Først monteres nye skreddersydde motor- og transmisjonsfester, samtidig forsterkes alle fester for hjulopphengene og karosseriet får også noen forsterkninger for å tåle belastningene fra den nye drivlinjen.

Så blir motorrommet renset og batteriet flyttet til bagasjerommet for å gi plass til en ny motor, en 5,4-liters Ford V-åtter med kompressor og en Ford T5 manuell gearkasse! For å tåle de 405 hestene og 460 Nm den nye drivlinjen pumper ut, blir også chassiset oppgradert. Det monteres Mazda RX7 nav og oppheng. Doble A-armer og gasstøtdempere og spesialfjærer og henholdsvis 22 mm og 16 mm krengningsstabilisatorer foran og bak lagret i nylonforinger, sørger for at hjulene beholder bakkekontakten. Og for å få drivkreftene til asfalten, monteres også en differensialbrems fra Ford Thunderbird.

Bremsene skal også forsterkes og igjen er det Mazda RX7 som er donor når det gjelder både skiver og kalippere. Og de fungerer. Monster Miataen stopper fra 96 km/t på 35,9 m. Dekkutrustningen blir selvsagt også oppgradert og John utstyrer bilene sine med Pirelli P7000 225/40ZR16 foran og 245/45ZR16 bak, montert på tredelte felger i dimensjon 8x16 foran og 9x16 bak. Styringen forblir derimot uendret, Mazdas standard tannstangstyring har ingen problemer med å håndtere de ekstra belastningene den kraftige motoren genererer.

Aero-kit må til
Som du ser av bildene, får ikke karosseriet forbli uendret. Et aerokit bestående av ny front, nye skjermer, en skikkelig ducktailhekkspoiler og nytt panser i aluminium sørger for å gi plass til de kraftige hjulene, gi motoren tilstrekkelig kjøling og gi bilen det marktrykket den trenger for å håndtere et høyere hastighetsnivå.

Interiøret preges av en firepunkts veltebøyle, nye skinnseter og matchende dørtrekk. Dashbordet er uendret og bare en ladetrykkmåler diskret plassert i den ene friskluftdysen, avslører at John har montert inn en større maskin.

Det er lett å bli forledet til å tro at det bare dreier seg om kosmetiske endringer. Johns Mega-Monster Miata har nemlig en uforskammet rolig og avslappet tomgang. La deg ikke lure, dette er en skikkelig landeveisrakett. 0 til 100 km/t går unna på ca 4 sekunder, og toppfarten ligger langt over det det ellers så optimistiske standard speedometeret antyder. Kvartmila går unna på 12,2 sekunder med en fart på 190 km/t, og toppfarten er ubeskjedne 280 km/t! Og tro meg, kjøreegenskapene er gode nok til å håndtere de drøyt 400 hestene V-åtteren pumper ut.

Monster Motorsport vil ha 35.000$ for konverteringsjobben. Mye penger, men fortsatt langt under prisen for en Corvette, Camaro, Mustang, Porsche eller Trans-Am. Biler som blir parkert når Mega-Monster Miataen tar løs.

MEGA-MONSTER MIATA:
Motor:
Ford V-8. Elektronisk bensininnsprøyting og tenningsanlegg. Kompressor. Sylindervolum: 4942 ccm. Boring og slag-lengde: 101,6 x 76,2 mm. Ytelse: 298 kW (405 hk) v/3.800 o/min. Dreiemoment: 460 Nm v/3.800 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns Ford T5 gearkasse. Hjuloppheng: Foran og bak: Fjærben, doble A-armer og krengningsstabilisatorer.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak.
Dekk: Pirelli P7000. Dimensjoner f/b: 225/40ZR16/245/44ZR16.
Mål: Lengde: 395,0 cm. Bredde: 179,1 cm. Høyde: 122,4 cm. Akselavstand: 226,6 cm. Sporvidde f/b: 152,4/158,0 cm.
Egenvekt: 1.157 kg.
Akselerasjon 0 - 97 km/t: 3,9 sek
Toppfart: 280 km/t.
Pris: et stk MX-5 + $35.000

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: