Seat Leon: Subaru Impreza WRX STi møter Seat Leon 1.9TDI Cupra - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Subaru Impreza WRX STi møter Seat Leon 1.9TDI Cupra
BILTEST: 265 mot 150 hk kan virke som rått parti, og lar du turtelleren danse opp til sperra, så er det det. Holder du derimot normal fart har 150-hesteren det råeste draget.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Den blå Imprezaen kommer dansende gjennom svingene. Snøføyka står rundt den og viser at de brede vinterdekkene kjemper for å få feste på den snødekte veien. Sten Erik Nilsen håndterer Subaruen akkurat slik den skal håndteres, med faste tøyler og bestemt. Her er det ikke rom for nølere og tvilere som meg, dette er en bil for proffene. Sten Erik er blant de få som kan utnytte denne bilen fullt ut,og gjør det mer enn gjerne.

– Skyvet er fantastisk, og balansen nydelig. Jeg kunne kjørt disse svingene en hel dag, hvis jeg bare hadde litt mer plass, sier han og smiler over hele ansiktet. Det er lett å hente frem gutten i Sten Erik. Jeg har sett gutten i han våkne i snillere redskap enn dette, mye snillere.

Lett å bli passasjer
Jeg brukte i grunn ikke mange meterne på å innse at dette var en bil for de som gjerne er litt på hugget. Når turtellernåla passerer 3500 o/min er det som å fyre av en rakett – har du ikke allerede staket ut kursen når kreftene våkner ligger du dårlig an og det er lett å bli passasjer bak rattet.

Når Sten Erik klager på plassen, handler det først og fremst om plassen i førersetet. Begge forsetene er trange, og passer meg perfekt. Det ante meg at de måtte bli trange til Sten Erik. Ellers er det plass nok i Imprezaen, og kjørestillingen er perfekt. Avstanden mellom ratt og sete og sete og pedaler er akkurat som skreddersydd til både Sten Erik og meg. En stor turteller har en dominerende plassering rett foran sjåføren, mens speedometeret er skjøvet ut til høyre. Alle betjeningsfunksjoner er oversiktlige og enkle, bare den store radioen/-CD-spilleren er en tanke uoversiktlig. Det du trenger for å kjøre er akkurat der du forventer at det skal være. Seat Leon hadde lett for å havne i skyggen av Subaruen. Uansett hvor vi stoppet var det den blå Imprezaen som var magneten. Ikke uten grunn, men en skal ikke kimse av en Leon Cupra heller. Selv ikke en med 1,9-liters dieselmotor.

Råsterk diesel
115 hk i manko avslører at det er litt forskjell i prestasjoner på landeveien, men på mange måter er forskjellen til Seatens fordel, den har nemlig et utrolig saftig dreiemoment. 320 Nm ved 2000 o/min er liksom midt i smørøyet. Ligger du i lovlige norske hastigheter skal du ikke krølle mye på tærne før du er på kant med loven og førerkortet er i faresonen.

Sten Erik, som ikke hadde peiling på hva han skulle kjøre og som ble skuffet da han fikk høre dieselknakkingen, ble omvendt. – Den henger på Imprezaen som en klegg, men du skal være kvikk med gearspaken, den går fort tom. Sten Erik er imponert. – Den er så mye snillere enn Imprezaen. Effekten kommer mye roligere, og på vinterføre passer det mykere oppsettet perfekt. Også sitter jeg så fabelaktig godt. God støtte i alle retninger, og rattet er akkurat der det skal være. Dette er en skikkelig kjøremaskin.

Med sekstrinns kasse er det ikke alltid du får benyttet det lengste gearet i verken Impreza eller Leon. Imprezaen på grunn av manglende effekt under 3000 o/min, eller kanskje riktigere sagt – tilsynelatende mangel på effekt. Ser vi på akselerasjonstallene fra 70 til 100 i sjettegear er det slett ikke helt på bånn. Dårlig ja, og elendig i forhold til akselerasjonen i tredjegear, men slett ikke en unormal tid for biler flest.

Når Leon ikke får utnyttet sjettegearet skyldes ikke det mangelen på effekt, selv ned mot 1500 o/min er det trekkraft så det holder. Nei, det er vibrasjonene fra motoren som gjør den ukjørbar på lave turtall. I hastigheter rundt 70 til 80 km/t blir det lett til at en velger femtegearet bare for å ha en behagelig motorgange. Akselerasjonen i dette hastighetsområdet er det ikke noe å utsette på.70 til 100 km/t i femtegear på 6,2 sekunder er kjapt, og samme øvelse på 9 sekunder i sjette er imponerende.

Firehjulsdrift
Med henholdsvis 343 og 320 Nm hadde disse bilene vært problematiske på vinterføre uten drift på alle fire. Impreza har permanent firehjulsdrift med lik fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel. Når en på vinterføre tar ut det som bor i motoren, innebærer det at bakhjulene har lett for å provosere fram en overstyring. En diffbrems i senterdifferensialen og på bakakselen, sørger for førsteklasses fremkommelighet og konsekvent oppførsel. Du må bare holde orden på hva som skjer når du gjør så og slik. Dette er en bil som trives best med litt overstyring, og det får du ikke om du holder igjen. Problemet ligger stort sett i å porsjonere ut gasspådraget slik at du ikke blir passasjer når 340 Nm melder sin tilstedeværelse. Her får du nemlig ikke elektronisk hjelp når det braker løs.

I Leon Cupra får du derimot elektronisk hjelp når det begynner å gå for bredt. Men stabilitetskontrollen tillater overraskende mye slipp, spesielt i form av overstyring før den melder sin tilstedeværelse. Leon er vesentlig mer understyrende og krever mer pushing for å komme med hekken, men med litt pågående kjørestil er også den dansevillig. Men for å få flyt i kjøringen skal du helst koble ut stabilitetskontrollen.

Seat bruker samme firehjulsdriftsystem som Audi A3/TT,VW Golf og Skoda Octavia, det betyr Haldex-kobling med elektronisk innkobling av driften til bakhjulene. Sammen med antispinnregulering fungerer dette overbevisende når det gjelder både fremkommelighet og kjøreegenskaper.

Sportslig komfort
Leon Cupra er ikke så utpreget sportslig i karakteren som Impreza STi. Fjæringskomforten er bedre, og faktisk bedre enn mange mer sedate kompaktklassebiler selv med 17-tommers dekk.

Imprezaen er fastere, og på dårlig vei blir det litt mye risting og skumping, men med tanke på bilens ressurser er det fullt ut akseptabelt. Kjøreegenskapene er nemlig førsteklasses. Subaru Tecnica International, STI, har ikke spart på noe, og både foran og bak er støtdemperne snudd slik at selve demperen sitter på toppen og er festet til karosseriet, dette for å redusere den ufjærede vekten så mye som mulig. Den ufjærede vekten er likevel ganske høy, 17-tommers hjul og de kraftige Brembo bremsene veier litt det også, selv om kalipperne er produsert av aluminium.

Mens Sten Erik falt pladask for Imprezaen, må jeg innrømme at jeg følte meg mer hjemme i Leon. Impreza WRX STi ble rett og slett litt for mye, og jeg tør ikke tenke på hva denne bilen kan utrette på tørr asfalt og sommerdekk. 70 til 100 km/t i tredjegear på 2,4 sekunder, 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder og 1,2 liter pr. mil, det kan bli vel heftig for både lommebok og førerkort. Takker meg heller til Leons saftige dreiemoment. 0 til 100 km/t på 9,1 sekunder, 70 til 100 km/t i sjettegear på 9 sekunder og 0,62 liter pr.mil i kombinasjon med 200.000 kroner rimeligere inngangsbillett – noen ganger er diesel godt nok.

- Priser og tekniske data

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: