Audi S4 4.2 quattro Avant: S for Smilemedisin

Tips til politikere som virkelig vil kapre stemmer før høstens valg

Publisert Sist oppdatert

S4
S4

Først publisert i BIL 7/8-2005.

Før vi har vridd om tenningsnøkkelen og satt motor og gearkasse i jobb, er det bare de små detaljene som røper at vi ikke har med en vanlig familiebil å gjøre, slik som rutemønsteret i grillen, de to grove eksosrørene, antydningen til skjørt under dørene – og de diskrete S4-merkene foran og bak. Også innvendig finner vi stort sett et tradisjonelt A4-interiør, ikke en gang sportslige effekter som alu-pedaler har Audi lagt inn for å røpe at vi har med en “versting å gjøre. Ellers er interiøret krydret med utstyrsdetaljer som navigasjon og TV. Og sittekomforten i skinn- og Alcantara-setene er utmerket.

At bilen byr på et skikkelig adrenalin-fraspark – den skvetter opp i 100 km/t i løpet av 6 sekunder fra stillestående takket være quattro og 344 hester – bringer raskt smilet frem mellom ørene. Velværet understrekes av en meget presis styring og en fin tiptronic-kasse med Sportknapp.
Vi anbefaler imidlertid at du stort sett sørger for å ha god asfalt under gummien, S4 er nemlig et glimrende eksempel på at det sportslige sjelden lar seg kombinere med det komfortable. Bilen er meget sportslig
satt opp og den er senket to centimeter i forhold til A4. Trikkeskinner og andre skarpe tverrskjøter er absolutt ingen god kombinasjon med det sportslige hjulopphenget og 18-tommere med dimensjon 235/40. Her finner du raskt ut om du har løse plomber...

Hvis du kan vise meg en eneste person som ikke gliser fra øre til øre når han lukker bildøra bak seg etter en tur bak rattet i Audi S4 – så vil jeg hevde at den personen er så blasert at vedkommende minst må ha en Porsche 911 Carrera S i bakhånd. I avis- og dagligspråket har det gått inflasjon i bruken av ordet “sinnssykt”. Sånn sett er det ikke noen overdrivelse å påstå at det er en sinnssyk opplevelse å kjøre Audi S4. Men i motsetning til andre raske og sportslige biler, for eksempel nettopp Porsche 911 Carrera eller Mercedes SLK, er S4 en fullverdig familiebil med rommelig bagasjeplass. Et lastevolum i underkant av 450 liter når alle setene er i bruk, dekker behovet for en vanlig ferietur. Hvis det er bare to som skal på hytta i helgen, og bakseteryggen dermed kan felles ned, er det mulig å ta med seg det nye kjøkkenskapet eller de to nye lenestolene.

Audi S4 burde vært obligatorisk medisin for alle som depper i hverdagen. Smilet er garantert på plass allerede etter første dose. Unngå for all del å se på prislappen, ellers er faren til stede for å synke ned i depresjonen igjen.

Audi S4 Avant:
Pris, basis:
kr. 1.062.900,-
Pris, prøvekjørt: kr. 1.154.460,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4163 ccm. 253 kW (344 hk) v/7000 o/min. 410 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 459 x 178 x 142 cm. Akselavstand: 264,8 cm. Egenvekt m/fører: 1830 kg. Tillatt totalvekt: 2305 kg.
Dekk: 235/40 Z R18, Conti Sport Contact 2.
Bagasjerom: 442 – 1184 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,9 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: 295 g/km

Powered by Labrador CMS