-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Jeep Grand Cherokee: Indianer med godt hjerte
En Jeep Grand Cherokee har alltid vært i sitt rette element på dårlige skogsveier. Nå skal den også overbevise på gode veier.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Jeep og Land Rover har mye felles – de startet med militære feltkjøretøy, og har i dag høy stjerne blant terrengbilentusiaster. Begge har i dag modeller fra den mest spartanske arbeidshesten til den luksuriøse statusbilen. Hos britene er Range Rover lord-bilen over alle,
hos Jeep er Grand Cherokee øverst på rangstigen. Men Grand Cherokee er nok mer riktig å sette opp mot Discovery, Touareg, Land Cruiser og XC90, biler for de uten blått blod i årene. Og selv i den klassen skal den slite litt med å henge med. Eksteriøret er greit nok, det har en viss røff eleganse. Interiøret er derimot skuffende, med materialer og finish som virker billig. Plassforholdene i kupeen er gode, men fotbrønnen er litt trang for føreren.
Kjøreegenskapene på landeveien har fått et løft, og den krenger ikke så mye som før. Men den hever ikke nivået i klassen av den grunn, flere av konkurrentene er mer overbevisende gjennom en S-sving enn Jeepen. Men når veien tar slutt og man skal ut i terrenget kommer Jeep sin lange tradisjon til sin rett. Quadra-Drive II heter firehjulsdriftssystemet, og har selvfølgelig lavgearserie for best fremkommelighet.
Det beste med bilen vi hadde til låns var uten tvil motoren, en 3-liters dieselmotor plukket fra Mercedes-Benz. Den er silkemyk og jevn, og det er til enhver tid mer enn nok krefter å ta av. Koblet til denne motoren er en like silkemyk femtrinns automatkasse. Dieselmotoren gjør en så god jobb at de to V8-bensinmotorene virker ganske overflødige, selv om toppmodellen er en grom Hemi-motor.
Jeep har sin faste tilhengerskare, som setter pris på fremkommelighet i toppklasse og ikke bryr seg all verden om luftfjæringskomfort. Disse har fortsatt gode grunner til å kjøpe Grand Cherokee. For alle andre er det nok dieselmotoren som kommer til å friste mest.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited:
Pris: kr. 795.900,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2987 ccm. 160 kW (218 hk) v/4000 o/min. 510 Nm v/1600-2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 475 x 187 x 178 cm. Akselavstand: 278 cm. Bakkeklaring: 21,6 cm. Egenvekt m/fører: 2210 kg. Tillatt totalvekt 2750 kg.
Dekk: 245/65R17.
Bagasjerom: 978-1908 liter (VDA).
Tankvolum: 79 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 208 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil.
CO2-utslipp: 270 g/km.