-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Første tur i Tiguan
Vi gir deg førsteinntrykkene etter vår prøvekjøring av Volkswagens nye kompakt-SUV.
Track & Field er modellen for dem som ønsker best mulig fremkommelighet og god bakkeklaring. Her inngår Hill Descent Control, kompass i kjørecomputeren samt dekktrykkmonitor som standard. Dessuten kan du takle stigninger med en angrepsvinkel på 28 grader.
Men er du ute etter skikkelige terrengegenskaper, kan du glemme Tiguan. Bilen er nemlig ikke utstyrt med lavgear selv om den har differensialbrems på både for- og bakaksel. Ferdes du mest på vanlige veier vil du sannsynligvis vurdere Trend & Fun eller Sport & Style som alternativ til Track & Field-utgaven.
Usynlige hjørner
Vi fikk vår første kjøretur med Tiguan under presselanseringen i Budapest. I førersetet har vi god oversikt med lettleste instrumenter og et ryddig dashbord, men det er vanskelig å beregne hvor bilens hjørner befinner seg – et problem som ikke er uvanlig ved denne biltypen.
En parkeringsassistent til kr 3600 med sensorer foran og bak kan derfor være god investering.
Styringen er ikke den mest kontante vi har hatt mellom hendene, men den gir et greit kompromiss mellom lett håndtering og akseptabel styrerespons. Hjulopphenget er forholdsvis fast satt opp. Det betyr at vi merker slag og vibrasjoner når vi passerer over trikkeskinnene i Budapest, men på vanlig vei gir Tiguan en fin balanse mellom komfort og sportslighet.
Endelig common rail
Dieselmotorene markerer et nytt kapittel for VW, for mens de tidligere har benyttet pumpedysemotorer, er 140- og 170-hesterne til Tiguan moderne common rail-motorer – en teknikk konkurrentene har benyttet i en årrekke.
Tiguan kommer til Norge mot slutten av året. Når en optimistisk importør har til hensikt å selge 3500 biler i 2008, tyder det på at Tiguan er etterlengtet i VW-sortimentet. Prisene starter på kr 363.500 med 140-hesters dieselmotor.
Du finner flere priser og mer info om Tiguan her
Fakta VW Tiguan 2.0 CR TDI
PRIS: kr. 363.650
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4200 o/min. 320 Nm v/1750-2500 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 443 x 181 x 169 cm
Akselavstand: 260,4 cm
Egenvekt m/fører: 1665 kg
Tillatt totalvekt: 2240 kg
Dekk: 215/65 R16
Bagasjerom: 470 liter (VDA)
Tankvolum: 64 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 10,4 sek
Toppfart: 186 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km