S-Max på første klasse

Med 220 hester på stallen, rikelig med utstyr og vanlig S-Max-rommelighet, er ikke dette den verste måten å transportere familien på.

Publisert Sist oppdatert

Ford S-Max

Først publisert i BIL 6 - 2007.

Førermiljøet er tidsriktig, lyst og luftig, blant annet takket være at interiøret og dashbordet byr på mye blanke flater. Dessuten er vår bil utstyrt med to takluker. Det er lett å finne en riktig og behagelig sittestilling, takket være elektriske motorer og rikelige reguleringsmonn. Setet gir god sidestøtte, mens fothvileren for venstrefoten gjerne kunne vært bredere.

Det er gode plassforhold i kupéen og solid benplass i baksetet. Som 7-seter er det naturlig nok dårligere benplass i tredje seterad, men i motsetning til de fleste andre 7-setere, som for eksempel Citroën Grand Picasso, Mazda 5, Opel Zafira og VW Touran, er det forholdsvis rommelig bagasjeplass i S-Max selv når alle syv setene er i bruk.

Som 5-seter byr S-Max på et gedigent bagasjerom, drøyt 750 liter. Det er noe plundrete å felle ned/opp de to ekstrasetene, blant annet fordi sitteputen må vippes opp separat (henger ikke sammen med seteryggen) og at ”gulvteppet må foldes sammen i en bestemt rekkefølge før setet kommer på plass. Med litt trening er imidlertid hele jobben gjort på ett minutt.

Selv om bilen med fører veier sine velvoksne 1680 kg, byr Volvos T5-motor på krefter i overflod. Vi lar oss imponere av en akselerasjon på knapt 8 sekunder fra null til hundre. Motoren er kombinert med en sekstrinns manuell kasse, og transmisjonen her er ikke belemret med samme problem som 125 hk TDCimotoren, nemlig at motoren lett kveles ved igangkjøring hvis den ikke får mye turtall. Samvirkningen mellom motor og clutch er mer harmonisk her.

Tre knapper på midtkonsollen gjør underverker for chassisoppsettet. Avhengig av underlag og ønsket kjørestil, trykker du på enten Comfort, Normal eller Sport – og vi lar oss forbause like mye hver gang vi kjører biler med slike systemer: Det er imponerende hva elektronikken kan utrette med kjøreegenskapene. Og apropos elektronikk; vår prøvebil er også utstyrt med Cruise Control med integrert avstandsholder, og dette fungerer meget godt i praksis.

Den omfattende listen over ekstrautstyr beløper seg til ubeskjedne 99.750 kroner, hvorav de største postene er navigasjon med berøringsskjerm (19.600 kroner), aktiv førerhjelp, det vil si adaptiv Cruise Control med avstandsholder (14.000), delskinn (10.900) og tredje seterad (10.400).

Fakta om Ford S-Max 2.5i Turbo Titanium:

Powered by Labrador CMS