BMW Vision EfficientDynamics
BMW Vision EfficientDynamics
BMW Vision EfficientDynamics
BMW Vision EfficientDynamics
BMW Vision EfficientDynamics
BMW Vision EfficientDynamics

BMWs avgiftskiller

Må alle store SUVer gulpe i seg store mengder drivstoff? Niks, sier BMW og lar oss få et glimt inn i noe som kan være en nær fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Mastodonter

Det trengs muskler for å flytte store, 2-tonns biler som BMW X5. I dag er minste motoralternativ en 3-liters dieselmotor med 235 hk. Men selv med en så stor motor er den langt fra verst i klassen når det gjelder forurensing.

Med et dieselforbruk på 0,87 liter på mila, slipper den ut 214 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning har den ”miljøvennlige hybridbilen Lexus RX400h et forbruk på 0,81 l/mil som gir et utslipp på 192 g/km.

Men snart kan lista bli lagt på et helt annet nivå dersom BMW realiserer konseptbilen de viser i Genève om to uker – BMW Vision EfficientDynamics. Takket være moderne teknologi og smarte løsninger, kan den bli et mareritt for alle som vil ha bort SUVene fra norske veier. Og redningen til dem som synes SUVen er som skapt for norsk klima.

Les mer om BMWs miljøtilpasning

Effektivt samspill

For her har vi en SUV som slipper ut omtrent like mye CO2 som en middels stor stasjonsvogn – 172 gram per kilometer. Snittforbruket er anstendige 0,65 diesel på mila – for en fullvoksen SUV.

Høres det ut som slapt og kjedelig? Hva sier du til 224 hk og et dreiemoment på 400 Newtonmeter? Eller en akselerasjonstid til 100 km/t på 8,9 sekunder? Hemmeligheten ligger i teknikken. Kombinasjonen av dieselmotor og generator – det BMW kaller ”Mild Hybrid”.

Dieselmotoren er en kompakt 2-liters firer som med hjelp av variabel biturbo leverer 204 hk. Det er ikke mange andre som henter ut over 100 hester per liter fra en dieselmotor - ifølge BMW er de først i verden.

Sammen med generatoren som yter 15 kW (ca 20 hk) og et dreiemoment på 210 Nm, oppnås et samlet effekt på 224 hk. Maks dreimoment på 400 Nm oppnås i området 2.000-2.250 o/min.

Slik er systemet oppbygget

”Best of Hybrid”

Vision EfficientDynamics kombinerer det beste fra forskjellige konsepter til en ”Best of Hybrid strategi. Kombinasjonen Mild Hybrid og 4-sylindret dieselmotor skal være like effektiv som Full Hybrid og 8-sylindret motor som ble vist i Concept X6 ActiveHybrid på fjorårets Frankfurt-utstilling.

Her kan du lese om Concept X6 ActiveHybrid

Den kompakte generatoren er plassert inni veivhuset og erstatter en tradisjonell dynamo som får strøm fra motoren. Her kommer energien fra regenerert bremsekraft, og komponentene i høyspenningssystemet sitter montert direkte på gearkassa slik at hele hybridsystemet blir svært kompakt.

En kraftig litium-ion batteripakke er plassert under bagasjerommet. Med denne holdes flere av bilens funksjoner i sving selv når Auto Start/Stopp-systemet slår av motoren mens du venter på grønt lys.

Ny teknologi

Hybrid-modulen er basert på teknologi som er utviklet i samarbeid mellom BMW og Daimler.

Les mer om samarbeidet her

Konseptbilen er også utstyrt med en ny, produksjonsklar 8-trinns gearkasse som er et felles prosjekt mellom BMW og ZF Getriebe GmbH, og denne bidrar aktivt til redusert forbruk med sin direkte kobling til motoren. Kreftene fordeles til alle fire hjul via BMWs intelligente xDrive-system.

Vision EfficientDynamics er også utstyrt med en kvadratmeter solcelle på taket. Dette er en energikilde som arbeider uavhengig av motoren.

CO2-nøytralt

Systemet kan sørge for forhåndsoppvarning av gearoljen og supplere strøm til ventilasjon, kjøleboks, lydanlegg, mobiltelefon eller lade bilens hovedbatteri mens den står parkert. Siden systemet er basert på solenergi, er det selvsagt helt CO2-nøytralt.

Legg også merke til felgene på konseptbilen. Den aerodynamiske utformingen sparer for eksempel én kW energi ved 160 km/t.

I sum er dette en drømmebil for BMW og det SUV-elskende folket. Lavere CO2-utslipp og færre hestekrefter vil gi vesentlige lavere avgifter i det norske systemet. Og tenk hvor god samvittighet du får når du kan si at ”min SUV klarer seg med 0,65 på mila”.

Vi blir ikke veldig overrakset om en bil med tilnærmet identisk teknologi snart ruller ut fra samlebåndet.

Powered by Labrador CMS