Pyntet til fest

Audi S3 har aldri profilert seg som den mest praktiske bilen i en klasse den selv var med på å introdusere, da den første gang dukket opp i 1999. Nå har ting endret seg.

Publisert Sist oppdatert

Audi S3

Først publisert i Bil 8/9-2008.

Mistet grepet?

Ting har forandret seg. I forbindelse med at hele A3-familien har fått en ansiktsløfting har man introdusert en Sportbackversjon der man har lagt til det lille som skal til for at man med godt planlagt argumentasjon kan klare å selge den inn som en familiebil i en ikke altfor stor familie.

Fokuset har vært på å forbedre det praktiske så vel som å presse CO2-utslippet nedover. Fremdeles er det langt unna at S3 er en miljøbil, men
utslippet er senket fra 217 g/km til 201. Spørsmålet er om S3 har mistet noe på veien?

Heldigvis ikke. Den nye designen, som henger tett sammen med hva som kom på A3 Cabriolet, har gitt S3 et nytt panser med skarpere kanter og tydeligere ramme rundt grillen. I tillegg har bilen fått LEDkjørelysene som første gang kom på R8, og som senere har kommet på resten av Audifamilien.

I tillegg har man fått nye 18-tommers felger samt redesignet støtfanger og nye lykter bak.

Innvendig har det ikke skjedd så mye. Ratt som på ekte racingvis er flatt i bunnen, og aluminiumsdekor rundt luftdysene er det viktigste.

Enda mer anvendelige krefter

Den kjente turbomatede firesylindrede toliteren yter fremdeles 265 hester – men man føler at kreftene er litt enklere å porsjonere ut. Dreiemomentet på 350 Nm er tilgjengelig i området fra 2500 til 5000 omdreininger.

Noe av årsaken til følelsen av økt kontroll ligger i en oppgradert versjon av Haldexkoblingen som styrer fordelingen av kreftene mellom for- og
bakhjul. Den reagerer enda raskere og har gitt økt stabilitet og grep. I praksis betyr det at du på asfalt har grep, både sideveis og fremover, lenger enn de fleste vil tørre å prøve seg på.

Om du ikke synes sportsdemperne som S3 kommer med som standard er nok, kan du også legge 15.000 kroner på bordet for systemet Audi kaller Magnetic Ride. Det baserer seg på at magnetiske partikler i den syntetiske hydrokarbonoljen reagerer på strømpusler som lynraskt tilpasser seg bilens bevegelser. Dermed kan man magnetisk styre omløpet i væsken og bestemme om dempingen skal være sportlig eller komfortabel.

Bare glede?

Ankepunktet mot S3 er som det også er ved tredørsutgaven vi kjenner fra før – styrefølelsen. Den klarer ikke helt å matche et godt chassis og en potent drivlinje. Den føles livløs og kunstig, sammenlignet med for eksempel Ford Focus RS eller selv den mindre ST som vi også har kjørt i dette nummeret.

Totalt danner imidlertid S3 en solid pakke – og du skal være ganske hardcore for ikke å velge Sportback foran en ordinær tredørs utgave. Vi snakker om ytelser, også på bane, som du må opp i biler som Subaru Impreza Sti eller nye Mitsubishi Evolution for å oppnå. Samtidig som du har komforten og premiumfølelsen som en Audi tilbyr deg.

Powered by Labrador CMS