-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Audi 100 år?
Sannsynligvis kommer du til å høre litt om Audi som fyller 100 de neste dagene. Men gjør de det? Og hvilken bil er det de feirer med?
Du har sikkert hørt den morsomme Audi-Horch historien før. August Horch var pioner, var flink til å samle dyktige folk rundt seg, og bygde bra biler.
Han stiftet Horch-bedriften i 1899, den første Horchen trillet ut fra fabrikken i 1901 og han var sær nok til at han fikk sparken fra sin egen bedrift i 1909.
Den 16. juli 1909 registrerte han en ny bedrift, August Horch Automobilwerke GmbH i Zwickau.
Ordspill
Og øyeblikkelig landet et lass advokater på ham. Han hadde nemlig forpliktet seg til ikke å bruke sitt eget navn i forbindelse med fremtidige automobile eventyr. Handelsregisteret fjernet innmeldingen.
Dermed slo den gamle latinkunnskapen inn, og den 25. april 1910 registrerte han Audi Automobilwerke GmbH, fremdeles i Zwickau. Audi betyr nemlig det samme som Horch på latin: Lytt!
Og dermed er vi altså i den kuriøse situasjon at vi feirer 100 års dagen for noe som verken ble til noe, eller hadde noe med Audi å gjøre – da. Så hva skjer den 25. april neste år?
Men så kommer den glade delen av jubileet. Nemlig den at Audi har laget en 100 års logo med profilen av en bil som svært få vet hva er. Og de som tror de vet det, synes det er en ganske dårlig gjengivelse av en av de siste årenes Le Mans-vinnere.
Strohmlinie Spezial
Feil, dette er en modell fra vel den minst kjente av bilene som utgjorde den store Auto Union etter sammenslutningene i 30-årene. Vi hadde Audi og Horch og DKW, og den siste av de fire ringene var Wanderer.
Wanderer startet med motorsykler i 1911 og hadde ikke gjort noe spesielt, bortsett fra at de produserte noen spennende Porsche-konstruerte motorer som sågar ble utstyrt med kompressor mot slutten av 30-årene.
Det var denne motoren som ble benyttet i en Strohmlinie Spezial. En modell vi vet ubegripelig lite om, for Audi-arkivet pleier å vite alt, ned til minste skrue, om alle biler konsernet har fremstilt de siste 110 årene.
Her aner vi for eksempel ikke hvem som har tegnet det fantastiske åpne strømlinjekarosseriet, og vi har ingen anelse om hvem som opprinnelig bygget det.
Landeveisracer
Det finnes nesten ikke bilder av bilen heller, selv om vi vet at de tre som ble bygget vant fabrikkprisen i det fantastiske landeveisløpet, 4.700 kilometer, Liege-Roma-Liege i 1939.
Men Thomas Frank, sjef for Audi Tradition, og Werner Zinke, driver av praktfull restaureringsbedrift i Zwönitz, har utført undere før. Frank med sine penger (og nå og da et visst teknisk underlag) og Zinke med sitt håndverk.
En åpen Front-modell fra 1935 har han bygget fra ingenting – begge prototypene har for lengst forsvunnet. Og det var forresten han som bygget den røde V2, ur-Folkevognen som befinner seg i Wolfsburg.
Opp av asken
Men denne jobben gikk uttapå alt. ”Det eneste jeg hadde å holde meg til, var noen fotografier og akselavstand og sporvidde”, fortalte Zinke etter at han ble bedt om å gjenskape denne sports-prototypen.
Rettelse: det var ikke ”denne” han ble bedt om å gjenskape. Om han kunne være så snill å bygge opp hele fabrikklaget, alle tre, på samme tid.
Han kunne, resultatet ble meget vellykket. Allerede i 2003 sto de klar. Og allikevel har disse bilene kommet i skyggen for mer oppsiktsvekkende Audi-manifestasjoner. Quattro og de gamle sølvpilene får all viraken.
Derfor er det spesielt hyggelig at denne fantastiske profilen blir trukket frem for å visualisere jubileet.
Selv om jubileet i seg selv vel egentlig er ganske feik.