-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
GM vil hente energi fra eksos
GM har mottatt 2,7 millioner dollar i støtte fra det amerikanske energidepartementet. Pengene skal brukes til forskning på SMA-teknologi.
SMA er en forkortelse for Shape Memory Alloy, eller ”Hukommelseslegeringer” ifølge Store norske leksikon.
Ved hjelp av SMA-teknologi skal GM utvikle et system som genererer strøm fra eksosvarmen, tilstrekkelig til å drive for eksempel bilens stereoanlegg, varmeseter og klimaanlegg.
Generalen mottok denne uken støtte fra regjeringen for å utvikle teknologien i samarbeid med partnerne HRL Laboratories og Smart Materials Research Lab ved universitetet i Michigan.
”Når du varmer opp en strukket SMA ledning, krymper den tilbake til sin opprinnelige lengde, fra før den ble strukket. Når den så kjøles ned igjen, blir den mindre stiv og vender tilbake til sin opprinnelige form,” sier Jan Aase, direktør ved utviklingsavdelingen hos GM.
”En spole med slikt materiale kan benyttes til å drive en elektrisk generator som for eksempel lader et batteri.”
Det er ifølge GM foreløpig uklart i hvilke forbindelser et slikt system kan brukes, men de ser for seg applikasjoner i både hybride og konvensjonelle drivlinjer.
”Så vidt vi vet, er det ingen andre enn oss som arbeider med SMA på dette nivået,” fortsetter Aase.
”I et hybridsystem kan energien benyttes for opplading av et batteri, i en konvensjonell motor kan det kanskje erstatte dynamoen, uten å belaste motoren.”
Pengestøtten skal GM benytte til å utvikle en prototyp i samarbeid med sine partnere.
”Den tiden er over da vi kunne gjøre slik banebrytende forskning på egenhånd. Vi må fortsette å finne måter å kombinere vår dype teknologiske kunnskap med andre som kan hjelpe oss å bringe ideene fra konsept til kommersialisering,” avslutter GM-direktøren med det norskklingende navnet.