Opels nye opp!

Det er bare noen uker siden Opels nye toppsjef var i Oslo og lovte fremgang. Nye tall fra Europa indikerer at han vet hva han snakker om.

Publisert Sist oppdatert

I sin tid var det Opel som hadde slagordet «Das Auto». Men de brukte det så skandaløst riktig at Volkswagen bare kunne annektere det. I dag blir det virkelig brukt for alt det er verdt.

Kanskje er historien den samme, bare omvendt, om Karl-Thomas Neumann. Han var blant annet el-drift sjef hos Volkswagen, før han overtok deres Kina-virksomhet.

Men hvem vet – kanskje ble han ikke brukt riktig. I hvert fall har Opel annektert ham, han er sjef der og visepresident i GM og brukes virkelig for alt han er verdt.

Han har formulert en langtidsplan som han kaller «Drive 2022», men før vi kommer så langt, nå snakker vi 2018, skal han blant annet presentere oss for 27 nye modeller og 7 nye motorer.

Men i bunnen av Drive 2022 ligger blant annet en europeisk markedsandel på 8 prosent (Tyskland skal ha 10!) og de skal være nummer 2 i Europa. Dessuten – sier han – en resultatmargin på minst 5 prosent.

De siste registreringstallene bekrefter at han er på rett vei. I juni fikk Opel 8 prosent i Tyskland – de har ikke solgt så mange biler der siden desember 2011, og 22.205 biler er 11,2 prosent flere enn i juni i fjor.

Junitallene for Europa er i skrivende stund ikke klare (du finner dem her), men etter mai kunne Opel fortelle om fremgang der også. Markedsandelen hadde gått opp til 7,2 prosent og økningen i forhold til i fjor var på 6,8 prosent i et marked som hadde økt med 4,5.

Opels problem er imidlertid blant annet at Renault har klare planer om å bli nummer to i Europa, de greide å øke med 12 prosent i Europa i årets første fem måneder. Og mens forskjellen til Opel i fjor var på nesten 30.000 biler, var den nå nede på 15.000.

Dessuten er det vel egentlig ingen som har hørt Ford si at de gjerne gir opp den annenplassen de allerede har.

Men det er opplagt at det gamle nummer-2 slagordet til Avis fremdeles gjelder: We Try Harder. Og de som virkelig kommer til å tjene på det er jo kundene.

Powered by Labrador CMS