Bil invaderer Silicon Valley

Jeg visste det ikke, jeg heller. Nesten et dusin bilprodusenter har store aktiviteter i Silicon Valley, sammen med fire av de store underleverandørene. Silisium begynner å bli viktigere enn oktan.

Publisert Sist oppdatert

I gamle dager var dette en del av Santa Clara Valley, de 40 kilometrene fra Belmont ned til San Jose.

Stanford University gjorde mye for å befolke området med moderne elektronikk, og etterhånden flyttet de virkelige hi-tech, og alle tekno-oppstarterne inn.

Silicon Valley-navnet (Silisium-dalen) ble, ifølge Wiki, først brukt i 1971, men ikke meget brukt før fra tiåret som fulgte.

Internett-bobler og dot-com-kræsj har ikke gjort noe for å rokke ved dalens tekno-renommé – dreier det seg om halvledere eller apper som er adressen Silicon Valley.

Og moderne biltenking også, viser det seg. Forresten ikke så underlig, en moderne bil dreier seg i dag mer om regnekapasitet enn om literytelse.

Så selvfølgelig burde jeg ha tenkt det, men det var allikevel en overraskelse. Da jeg forleden fortalte om Apples og Googles bilplattformer, var jeg også innom Toyota InfoTechnology Center USA Inc. med adresse Mountain View, CA 94043 (og mer Silicon Valley kan et postnummer vanskelig bli).

Så jeg sjekket litt og i Automotive News’ utmerkede datasenter fant jeg en fersk, sikkert ganske komplett, oversikt over hvem fra bilindustrien som har en egen avdeling i silisium-dalen.

Mercedes var de første som var på plass der, allerede i 1995. Med 300 ansatte er de fremdeles den største også. Noen er nesten ikke bemannet, de driver en slags overvåking av miljøet og trend-spotting, mens andre har store forskningsavdelinger. Den som Volkswagen bedriver der, er den største gruppen har utenfor Tyskland.

Slik ser en konsentrert utgave av Automotive News-listen fra midten av juni i år ut:

BMW Group Technology Office i Mountain View har rundt 30 ansatte.

Ford Silicon Valley Lab i Palo Alto har 8 folk på plass.

Hos General Motors Advanced Technology Silicon Valley Office i Palo Alto jobber det 7.

Honda Silicon Valley Lab i Mountain View sysselsetter 5.

Hyundai Ventures iMenlo Park er like liten som Hondas.

Mercedes-Benz Research & Development North America Inc i Sunnyvale er dalens største (bortsett fra Tesla, men der snakker vi om produksjon også), med 300 personer.

Nissan Research Center – Silicon Valley har 20 på plass i Sunnyvale.

Tesla har hovedkvarter og fabrikk i Fremont. De oppgir ikke antall ansatte, men det ville uansett ikke sagt noe om laboratoriets størrelse.

Toyota InfoTechnology Center USA Inc. Mountain View og 40 på plass.

Til sist har vi altså Volkswagen Group Electronic Research Lab i Belmont, der de er 140.

Men tilbehørindustrien er også på plass.

Bosch selvfølgelig, Bosch Research and Technology Center North America i Palo Alto, 95 medarbeidere, inkl. de du finner på satellittavdelinger I Pittsburgh og Cambrigde (Mass.)

Continental Silicon Valley ligger i Santa Clara med sine 20 spesialister.

Delphi Labs @ Silicon Valley i Mountain View er jo innfødte, men nøyer seg med 15 folk der.

Og så avsluttes det hele med Denso International America Silicon Valley Office i San Jose som åpenbart er akkurat det – et kontor – med bare 6 ansatte.

I gamle dager skulle alle ha et designsenter i California. Det begynner det å bli slutt på. Det er åpenbart hva de erstattes med.

Powered by Labrador CMS