Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller
Segway SE-3 patroller

Segway på tre

Ikke før er det blitt tillatt å bruke Segwayen i Norge, så kommer de med en mye mindre spennende utgave. Den nye Patroller har tre hjul. Vanskeligere å dette av? Hva er poenget da?

Publisert Sist oppdatert

Segway selv sier at den nye modellen deres, som er spesielt utviklet for trygghetsbransjer, politi, vektere, militære og lignende, er bedre enn den selvstående fordi den ser litt mer autoritær ut. Både i bevegelse og når den er parkert.

Dessuten, og det legger de ikke skjul på, er den enklere å hoppe på, eller gå av. Med andre ord: som utrykningskjøretøy har den en kjappere responstid.

Nå er det mer enn ti år siden de første Segwayene dukket opp. Og det er vel et faktum at den er mer populær i organiserte former (på flyplasser, eller på store lukkede områder) eller som patruljeassistent, enn den er blitt som privat fremkomstmiddel.

Produsenten sier at tohjulingen i dag benyttes av mer enn 1500 politiavdelinger eller offentlige sikkerhetsorganisasjoner – hva nå det måtte bety.

Nå er det ikke sagt mye om denne nye trehjulingen bortsett fra at batteriene kan ledes rett fra veggen og at de gir strøm til en motor som er montert rett på det enslige bakhjulet. Og siden den i tillegg til Led-lys, også har sirene, høres det jo ut som om denne utgaven ikke akkurat er beregnet som vanlig fotgjengeralternativ.

Men også denne har en eller annen form for stabiliseringssystem, i tillegg til hydrauliske bremser, separat foran og bak, og den såkalte Driver Select som kutter ut alt hvis det ikke står en betjent på plattformen.

Ekstrautstyr er for eksempel en holder der man kan montere video-overvåkingskameraer, eller et 12-Volts uttak for ladbare enheter.

Prisen er rundt 12.000 dollar, omtrent akkurat det samme for en mer kortreist utgave av noe tilsvarende: Ecospins Raptor.

Men den har, av tradisjonelle og ganske perverse, britiske årsaker, det single hjulet foran, og de to andre bak.

Opp til 15 km/t slipper vi kanskje sånne opplegg som da mr. Bean tryna med sin Reliant Robin.

Powered by Labrador CMS