Skoda bredder Fabia

Den første skissen av Paris-utstillingens nye Skoda Fabia viser et karosseri som er mer skulptur enn før, og en grill som har slanket seg.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det ikke bare de første skisseantydningene vi har å holde oss til, for sammen med skissen følger det noen detaljer.

For det første er den nye bilen bygget på den samme plattformen som tidligere – her er det altså ikke snakk om konsernets modul (MQB) basis. Men den har fått vesentlig lenger akselavstand, og slikt pleier å gjøre solid inntrykk på innvendig plass.

Samtidig som vi vet at bilen er strukket 90 mm i bredden (men er blitt 30 millimeter lavere og har beholdt den gamle lengden).

SE: Spionbilder av en nesten avkledd Fabia

Nå sies det også at nye Fabia kommer til å benytte en rekke komponenter og strukturer som er hentet fra de litt større MQB-bilene. Målet er nemlig (heldigvis) å få vekten under 1000 kg.

Samtidig introduseres den elektromekaniske styringen, og opphengningen er ganske revidert. Bedre komfort, og bedre kjørbarhet er nok et av delmålene.

Motorene blir nok et passende utvalg fra konsernets en-gros lager for drivlinjer. Sikkert tre-sylindrede hele veien. Du kan trygt regne med en GreenLine på 82 g CO2 per kilometer, og det er svært tvilsomt om noen av motorene kommer til å touche 100 gram grensen.

Med mindre neste års ganske hotte Monte Carlo-versjon kommer der da.

LES OGSÅ: Ny Octavia Scout på veien

Full MIB-pakke innvendig (modulært infotainment system) akkurat som nye Polo, med versjoner som også har 6,5-tommers berøringsskjerm og ryggekamera.

Listen over krykker blir nok også ganske lang, automatisk bytrafikkbrems blir blant elementene.

Det tar sikkert ikke mange månedene etter Paris før vi har bilen på plass her hjemme. Men stasjonsvognen er nok ikke klar før et godt stykke utpå vårparten.

Powered by Labrador CMS