Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Daisy Ginsberg
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Daisy Ginsberg
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Dominic Wilcox
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Dominic Wilcox
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Keiitchi Matsuda
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Keiitchi Matsuda
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Lucy McRae
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Lucy McRae
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Matthew Plummer-Fernandez
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Matthew Plummer-Fernandez
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Pernilla Ohrstedt
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Pernilla Ohrstedt
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility

Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility
Anders Warming - designsjef Mini
Dezeen and MINI Frontiers: The Future of Mobility

Science Fiction-Mini

En rekke yngre designere, med ganske avansert fantasi, har gått sammen med on-line designbladet Dezeen om å tenke fremtidens transport – inspirert av Mini.

Publisert Sist oppdatert

Lateral tenking er et uttrykk man bruker når noen klarer å tenke lenger, og annerledes, og som regel smartere, enn andre.

Men det som kommer til uttrykk her er ikke bare lateral tenking nei, det er tenking i absolutt alle retninger og i alle dimensjoner – pluss noen til.

Fantasiene som kommer til uttrykk i bladet blir også trekkplaster på en utstilling på designjunction – som er en vesentlig del av London Design Festival som går av stabelen i disse dager.

Det er vanskelig å beskrive hvert objekt (hvis man kan kalle det det) for her spenner det fra vakuum-pakking av kropper som skal på romreiser, via biler som levende organismer som kobler seg opp mot hverandre, til en bil bygget i nydelig blyglass.

Designerne er også ganske forskjellige, med bakgrunn i arkitektur eller biologi eller ballett eller installasjonskunst – vi kan i hvert fall trygt slå fast at ingen er bildesignere.

Daisy Ginsberg jobbet ut fra laboratoriet hos Royal College of Art og er sponset av et annet universitet for sitt arbeid med syntetisk biologi. Hun regner med at fremtidens biler kan lages av genmodifiserte naturmaterialer som så kan kommer til å interagere med hverandre slik at de både tilpasser seg førerens behov, og omgivelsene.

Hun har bygget et sett på 112 modeller som hun har satt sammen i et eco-system så det hele ser ut som et enormt molekyl

Da er det lettere å begripe bilen til Dominic Wilcox. Han tar utgangspunkt i at fremtidens autonome biler er garantert kollisjonsfrie, derfor har han designet en Mini i blyglass. Det hele inspirert av de blyglassvinduene vi finner i Katedralen i Durham.

Men han antyder jo også at glass i fremtiden kan få ganske andre egenskaper enn de vi kjenner i dag slik at glasset kanskje kan bli, for eksempel, en del av bilens fjæring. At han har montert en seng inni antyder at han virkelig ser frem til de førerløse bilene.

Keiichi Matsuda skal vise oss hvordan han ser fremtidens by, men han gjør det ved at han lager en historie om hvordan han produserer en film om fremtidens by.

Han legger inn både dagens apper som gir oss en form for forsterket virkelighet og de nye intelligente kontaktlinsene som også er under utvikling – han presenterer med andre ord en fremtid som kanskje ikke er så langt unna.

Og spør du Tesla sjef ELon Musk vil han kanskje si at rom-reiser heller ikke så langt unna.

Lucy McRae, ballettdanser og interiørarkitekt, går i hvert fall utenfor sitt vanlige revir og bygger et vakuum-kammer der kropper blir klargjort til lange turer utenfor tyngdepåvirkning.

Men hele formålet er åpenbart noe så forholdsvis uromantisk som å hindre benskjørhet som man vet astronauter kan lide av etter lang tid i vektløs tilstand.

Matthew Plummer-Fernandez har en idé om å bygge – husker de dashbord-figurene som sto der og nikket med hodet når du kjørte? På utstillingen vil han 3D-printe slike, tilpasset den personen som skal få den.

Men han ser for seg at de kan gjøres intelligente, kobles til bilens GPS, som kan gi deg tips om kjøringen din, og som kan fungere som høyttalere for hands-free samtaler.

De kan også samle og oppbevare erfaring slik at du kan ta den med over til neste bil, og så kan dere fortsette der dere slapp.

Den svenskfødte, Londonbaserte ultrakule arkitekten Pernilla Ohrstedt (er det noen som husker Coca Cola’s Beatbox? Det var vel det eneste virkelig hippe fra Olympiaden i London. Den var hennes – sammen med designpartner Asif Khan) er også med. Men ikke veldig bilprodusentvennlig.

I hvert fall: Det er hun som har designet arealet der utstillingen vises nå, samtidig som hun har deltatt med sin ide.

Hun ser for seg at ved å bruke samme teknologi som Google Maps bruker i dag, vil man kunne mappe komplette byer med 3D-bilder, og derfor bli i stand til å rusle eller kjøre eller reise virtuelt gjennom disse destinasjonene. I stedet for å flytte hele kroppen sin dit.

Litt synd for bilfabrikkene da, hvis vi ikke lenge skal behøve å kjøre noe sted – men dette viser kanskje hvor liberale folkene hos Mini er når de, som her, får sjansen til å vise seg virkelig avant garde.

Powered by Labrador CMS