Bilsalget i september

Opplysningsrådet for Veitrafikken har talt opp registreringstallene for september. De viser en nedgang på 4,8 % fra fjoråret, men ligger godt over snittet fra de siste ti årene.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen er suverent største merke, og Toyota ligger på en like klar andreplass. Denne måneden var Volvo nummer tre foran Nissan og BMW.

Blant Topp 10-merkene er det Peugeot og Mercedes som har størst fremgang med henholdsvis +41,3 og + 20,5 %.

Januar-september
Hittil i år viser statistikken en økning på 1,2 prosent mot samme periode i fjor.

Igjen er Volkswagen og Toyota i fremste divisjon, men kampen om tredjeplassen er meget tett. Det skiller kun drøye 300 biler mellom BMW på tredjeplass og Nissan på femte. Mellom disse ligger Volvo.

4WD
Men la oss se litt bak tallene. Firehjulsdrift er populært i Norge, og i dag har hver tredje nye bil drift på alle fire. Inntil for få år siden var denne nisjen forbeholdt noen få merker, Subaru og Suzuki lå gjerne høyt på denne statistikken.

I dag er situasjonen en helt annen – BMW er suveren markedsleder foran Volkswagen og Audi. Disse tre deler omtrent en tredel av 4WD-markedet mellom seg.

Og hva så med de japanske S-ene? De befinner seg på relativt beskjedne 9. og 10. plass, Suzuki foran Subaru.

Elbiler
Elbiler er i vinden som aldri før. Hittil i år er det registrert 13.747 slike moms- og avgiftsfrie biler, en økning på 223 % fra i fjor.

Nissan holder fremdeles førsteplassen foran Tesla. Men Volkswagen kommer som en rakett med både e-Golf og e-Up på programmet og kan med stor sannsynlighet ta igjen minst en av de to foran seg innen året er omme. Det skiller under 300 biler fra første- til tredjeplass.

BMW er en ny elbil-aktør av året, og også de har vind i seilene. Til sammen har disse fire 90,4 % av det totale elbilmarkedet, så det er lite igjen til fordeling på de øvrige 8 aktørene.

Plug-in
Og hva med Plug-in hybrider? Her fins det 6 aktører, men bare én kan sies å ha suksess.

Mitsubishi har solgt 1230 av sin Plug-in Outlander, disse utgjør 95,4 % av totalen. Her blir det skjerpet konkurranse neste år når blant annet Audi og VW kommer med attraktive modeller.

Men selv om elbiler og ladbare hybrider nå har en markedsandel på til sammen 14 prosent, velger nordmenn flest biler med diesel- eller bensinmotor. Dieselandelen er 48,1 % mot en bensinandel på 37,8 %.

Store forskjeller
Selv om de fleste store aktører leverer både diesel- og bensinbiler, er det stor forskjell på hvem som gjør det best innen disse områdene også.

Øverst på dieseltoppen troner Volvo foran Volkswagen, BMW, Audi og Ford. Norges nest største bilmerke, Toyota, er på en beskjeden 8. plass.

Toyota tar igjen til gagns når vi teller bensinbiler (inklusiv hybrider som ikke er ladbare). Her har de 23 prosent av markedet for seg selv mens Volkswagen har 13 prosent. Så følger Ford, Skoda og Mercedes.

Om Toyota igjen skal kunne konkurrere med Volkswagen om å være Norge største bilmerke, slik de lenge gjorde, trenger de større utvalg i diesel, rene elbiler og ladbare hybrider med brukbar rekkevidde. Nest år vil VW trolig være Topp 3 innen alle disse kategorier.

Powered by Labrador CMS