-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hondas nyeste eske
Det er så mange av de lokale japanske kei-bilene vi aldri får se. De fleste kunne vi klart oss uten, men Hondas nyeste, N-Boks Slash (!) hadde definitivt pyntet opp i et kjedelig gatebilde.
Den spesielle japanske mikrobil-klassen særpreges jo blant annet av minimale mål. Et fotavtrykk på ca. 340 x 150 cm. Og minimale motorer, i kubikk i hvert fall: sånn ca. 660 ccm, men uten noen åpenbar hk-begrensning.
Men de har ofte merkelige navn også: Hustler, Palette, Scrum, Hobio – og Honda har lenge hatt en som heter N-Box.
Høy og smal
Hvor N’en kommer fra aner jeg ikke, men Box er ikke vanskelig å forstå når du ser på den.
Det blir jo ganske muntert når den måler 171 cm oppover og bredden er 148!
N’en debuterte for tre år siden men har allerede vokst seg til en stor familie: N-One, N-Box+ og N-WGN, og nå kommer N-Box slash. Som heldigvis kan skrives litt greiere, men som betyr akkurat like lite: N/.
La oss ta med en annen bokstavkombinasjons som åpenbart også ligger til grunn for N-tankegangen: «M – M». Det betyr, blir vi fortalt på flytende japansk, «menneske, maximum – mekanikk, minimum».
God tanke.
Typisk kei
Ellers vet vi lite om akkurat denne, men sannsynligvis er det standard N-bil under det reviderte karosseriet. Blant annet en lystig tresylindret motor som drar 7.500 omdreininger og gir nesten 60 hester og nesten ikke noe dreiemoment.
252 cm akselavstand og 145/80 dekk og 13-tommere høres ikke spesielt komfortabelt ut. Vekten på oppunder ett tonn høres heller ikke spesielt rørende ut.
Men det butte karosseriet med bakdørhåndtaket helt oppunder taket og i tofarget utførelse er denne ukens hit.
Gå inn på http://www.honda.co.jp/Nboxslash/new/?from=topbanner, be Google hjelpe deg med oversettelsen og du får en kuriøs forestilling.