Vil ha SUV og 4x4

Salget av SUV-er og firehjulsdrevne personbiler er doblet i Norge de ti siste årene. Nå følger Europa etter.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Qashqai er den ubestridte SUV/crossoverfavoritten i Europa. (Foto: Øivind Skar)

Klimakrise eller ikke, Norge og Europa (EU/EFTA-landene inkludert Norge) kan tydeligvis ikke få nok av de høybygde SUV-ene / crossover-bilene. Biltypen utgjør nå den nest største bilklassen i Norge etter kompaktbilene.

I Europa inntar SUV-ene fjerdeplassen etter kompaktbilene, småbilene og minibilene. Samtidig vokser interessen for SUV/crossover mer enn for de andre bilklassene, og bilprodusenter som har vært lunkne til SUV-er, griper nå muligheten.

Sist ute er eksempelvis Renault med Kadjar.

Analyseselskapet IHS Automotive antyder at SUV/crossoverbilene vil passere to millioner enheter innen 2022. Dette er en dobling fra salgsvolumet i fjor.

Dette var de mest kjøpte SUV-ene / crossover-modellene i Europa i fjor:

Kilde: JATO Dynamics

Norge på topp
I annerledeslandet Norge er situasjonen langt mer spisset. I løpet av tiåret fra inngangen til 2005 og fram til nå, er interessen for SUV-ene doblet, fra å ha utgjort 12,7 prosent av samlet personbilsalg til nå å utgjøre 26,4 prosent.

Nordmenns interesse for firehjulsdrift er dessuten blant de høyeste i verden. 34,0 prosent av alle nye personbiler så langt i år har drift på alle hjul mot 21,4 prosent for ti år siden, viser tall fra OFV.

Den sterkt økende interessen for 4x4-biler har også nær sammenheng med Teslas introduksjon av AWD i slutten av februar. I løpet av få uker rykket avgiftsfrie Tesla Model S opp og forbi Toyota Rav4 som den mest kjøpte 4WD.

Avgifts-styrt
Generelt rammes firehjulsdrevne biler av det norske avgiftssystemet som straffer vekt og CO2-utslipp. Dette gjelder for så vidt også i resten av Europa, og har tvunget bilprodusentene til å lage 4x4-teknologi som i mindre grad enn før påvirker CO2-målingene.

Ved å del-elektrifisere AWD-teknologien som nå stadig flere bilprodusenter gjør (eksempelvis Mitsubishi, Peugeot, Porsche, Volvo og Lexus), kommer bilindustrien seg i det minste rundt EUs første CO2-krav på 95 gram/km i flåtegjennomsnitt fra 2021.

Dette er SUV / crossover-salget så langt i år i Norge:

Kilde: OFV per 13. April

1. Toyota Rav4

1.437

2. Nissan Qashqai

859

3. Mitsubishi Outlander

752

4. Mazda CX-5

659

5. Suzuki SX4

565

6. Volvo XC60

526

7. Kia Sportage

422

8. Ford Kuga

411

9. Nissan X-Trail

403

10. VW Tiguan

390

1. Nissan Qashqai

204.500

2. VW Tiguan

150.154

3. Kia Sportage

97.459

4. Hyundai ix35

93.827

5. Ford Kuga

86.215

6. Skoda Yeti

63.568

7. Mazda CX-5

57.368

8. Toyota Rav4

53.749

9. Honda CR-V

49.080

10. Mitsubishi ASX

35.307

Powered by Labrador CMS