Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Pickup basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

Startech Widebody basert på Range Rover

SUV blir SUP

Tyske Startech har gjort sin egen vri på en Range Rover. Den skal vises i Shanghai til uken.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke uvanlig å montere kapell på en pickup, slik at man får tak over lasteplanet. Men det er langt fra like ofte man ser en omvendt ombygging – fra SUV til pickup.

Tyske Startech, et selskap i den mer kjente Brabus-familien, har gjort nettop det. Med utgangspunkt i en Range Rover har de kappet bort bakre del av taket og bagasjerommet, for å erstatte dette med et lite lasteplan.

Spesialtransport
Målgruppe? Arabere som skal frakte sine jaktfalker på betryggende vis når de skal ut og jakte har ifølge Startech etterspurt en slik bil. Og golfere, de som ikke vil ha køllene inne i bilen. Og det fins sikkert flere eksempler på potensielle kunder.

Dessuten har mange land importavgift eller luksusskatt på biler som Range Rover, mens nyttekjøretøy som en pickup er fritatt for slike avgifter.

Planet har i alle fall en lengde på 110 cm når det er lukket, og 60 cm ekstra når lemmen legges ned ved å trykke på en knapp på dashbordet, eller via fjernkontroll. Dermed kan Startechs pickup, på tross av omfattende ombygging, faktisk bli rimeligere enn en vanlig Range Rover SUV.

Omfattende endringer
Legg forresten merke til de innebygde aluminiumsdetaljene i baklemmen – de er der ikke bare til pynt, men også for å kunne feste gods i.

Cirka hundre karosserideler i aluminium, karbonfiber eller stål er spesialkonstruert for pickupen.

Mens originalen har fem seter, har Startech valgt å erstatte baksetebenken med to separate seter med masse innstillingsmuligheter. Innvendig plass er opprettholdt, bortsett fra i bagasjerommet som er eliminert. På tross av kortere tak er panorama soltaket fortsatt operativt.

Godt skodd
Startech har byttet ut støtfangerne, og sammen med skjermbreddere gir det rom for spesialfelger i dimensjon 11Jx23 med dekk i 305/30 R23 profil – ikke spesielt egnet for terrengkjøring, eller på dårlig vei.

Luftfjæringen er også endret slik at bakkeklaringen ved et knappetrykk kan reduseres med 30 mm ekstra når man kjører på jevnt underlag.

Motoren i denne bilen er en femliters V8 med kompressor - null til hundre på fem komma tre og toppfart på tofemti. Men du trenger ikke velge denne for å få Startech til å levere deg sin pickup, de tar på seg oppdraget uavhengig av hva som sitter under panseret.

Startech har også det de kaller Widebody-kit for en vanlig Range Rover, for de som ønsker å gå mindre ekstremt til verks.

Powered by Labrador CMS