Formel 1: Tilbake til racing

Til helgen er det billøp i Monaco igjen. Noen gleder seg mindre enn andre.

Publisert Sist oppdatert

Selv i dagens Formel 1-manesje dukker det opp en og annen favoritt. Kimi-Matias Räikkönen er selvfølgelig en – han sier nøyaktig det han vil og er ikke bastet og bunnet av noen corporate PR-slaver.

Fernando Alonso er en annen. Ikke minst fordi han er en genuin racer.

Han har også vært ute med kjeften i forkant av Monaco og minner oss alle om at det faktisk var bedre før.

Han tar utgangspunkt i at det nå er kommet noen forslag om å gjøre racingen litt mer racing igjen fra 2017, med nye regler og bensinpåfylling underveis og kanskje flere dekkprodusenter – litt av det både de betalende tilskuerne, og de litt mer motiverte sjåførene har bedt om i mange år nå.

- Hvis vi får tilbake sånne regler, sier Alonso, - vil de likne på dem vi hadde for seks-syv år siden. Og dermed blir de også et bevis på at vi har beveget oss i gal retning de siste fire årene.

Og så begynner han å bli personlig:

- Det er faktisk ti år siden jeg følte meg fysisk og psykisk sliten etter et løp. Vi var åtte sekunder kjappere den gang, sier han og tenker tilbake på Renaultene og 2005 og 2006-sesongen.

- Ingeniørene våre har regnet litt på dette. Årets vinner i Malaysia vill ha vært forbikjørt seks ganger av han som vant i Malaysia i 2006, føyde han til.

- Og når du er åtte sekunder raskere i hver omgang er det selvfølgelig meget mer krevende både mentalt og fysisk – og alt er på grensen hele tiden.

Han mener løsningen på dagens tomme tribuner – nå er det vel bare Monaco som virkelig trekker publikum – må være å gjøre bilene raskere.

- Å kjøre ett sekund raskere enn GP2-bilene gjør jo ikke akkurat noe for å trekke til seg publikum, mente han.

Løfter av gassen
David Coulthard er en av de mange andre med helt tilsvarende synspunkter. Med 13 Grand Prix-seire er jo han også forholdsvis meningsberettiget. Og som TV-kommentator er han tett på førerne og sier at:

- Selv om de ikke sier det offentlig vet jeg at mange av førerne er ganske "fed up" med dagens situasjon. De fleste kjører nå godt innenfor det de mestrer. Det er ikke som i gamle dager da alle hadde flatt jern – og hjertet i halsen, helt på grensen av det mulige – gjennom Turn 3 i Barcelona. Nå løfter alle foten av gassen der.

Og han minner oss om det franske GP i 2000 – som han vant – der han virkelig hadde måttet hyttet og mast på Michael Schumacher fordi han følte at tyskeren blokkerte hele racet.

For publikum blir det også kjedeligere, mener han.

- I dag står ikke førerne virkelig på. Og hvis du ikke pusher gjør du heller ingen feil. Og man ser ikke mange feil i dag. Egentlig alt for få. Feil skaper spenning – det er det alt for lite av nå.

Gullrekka i bilsport står på tre pillarer. Le Mans, Indianapolis 500 og Monaco GP. I Le Mans pusher de – der er de på grensen I 24 timer. Der kan de bruke opp et sett dekk på halvannen time! Oppspillet til årets Indy viser at de fremdeles byr på et spektakulært utvalg av publikumsvennlige feil.

Det sier seg selv hva en racingformel som er bygget rundt en oppskrift der dekk skal være så kontrollert dårlige som mulig byr på.

Powered by Labrador CMS