Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Le Mans 2015 - spenningens år

Dobbeltriumf for Porsche

Porsche imponerte, Audi kjørte på det jevne, Toyota fikk ikke ut potensialet sitt og Nissan har mye å jobbe med. Dette var Le Mans 2015.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er på Le Mans - og vil komme med oppdateringer i løpet av helgen, ikke minst med mange bilder.

Dette kan bli et av de mest spennende Le Mans på lang tid. Porsche har knabbet de tre første plasseringene i kvalifiseringen. Audi følger på de tre neste, og Toyota på de to etter der. Som en pussig underdog kommer også Nissan inn, med sin veldig spesielle bil, med forhjulstrekk!

Toyota vant World Endurance Championship (WEC) - mesterskapet hvor Le Mans inngår - sammenlagt i fjor, men kan de kanskje klare å ta Le Mans for første gang?

Skal Porsche plutselig dominere dette løpet, et av verdens mest kjente billøp - eller er det fortsatt Audi som herjer? Og hva kan Nissan finne på med sin forhjulsdrevne bil? Kvalifiseringen har ikke vært lovende, men mye kan skje på 24 timer ...

Fredag kveld nærmer seg slutten - nå gleder jeg meg til løpsdag:

07.28: Klokken ringer. Det er lørdag morgen, og om åtte timer starter årets 24-timersløp på Le Mans. Jeg pakker sakene, og vi kjører de få kilometerne fra huset vi bor i, og bort til parkeringsplassen inne på området.

09.00: Akkrediteringen går som smurt, og vi vandrer inne på området. Det er ikke akkurat noe folkehav her foreløpig, men i paddocken (baksiden av depotet/piten) er ingeniører, førere og resten av teamene i full sving med å forberede seg.

09.32: Toyota-fører Anthony Davidson står og prøver hjelmer inne i serviceområdet sitt. Han var med å vinne WEC sammenlagt i fjor, for Toyota. Men Toyota har aldri vunnet selve Le Mans-løpet. Er dette året de skal dra det i land? De siste årene har det vært total Audi-dominans her.

09.44: Stander med modellbiler, klær og andre effekter er allerede i sving. De som har stått opp tidlig har begynt å se seg ut sine favoritter - dette er som en Twist-pose med bare godbiter.

09.51: Borte på "torget" er det foreløpig rolig. Her kommer det nok til å være stappfullt etter hvert. Det er kanskje greit å ta ut noen euro, for alle de små standene rundt forbi her tar nok ikke nødvendigvis Visa. Og jeg frykter jeg kan ryke på en liten må-ha-følelse på en modellbil eller to.

10.05: De som ligger i telt helt inntil banen, og som ikke har våknet ennå, får nå oppleve en vill vekkerklokke. Le Mans Classic er i gang, og den nydelige kakofonien av gamle klassikere - Ford GT40, Jaguar E-type, Morgan og Corvette, Mini Marcos, Mercedes SL - runger over hele området.

11.00: Det roer seg ute på banen. De klassiske bilene ruller sakte inn i pit-lane, og tribunene begynner sakte å fylle seg opp. Det er fire timer igjen til selve løpet begynner, men stemningen begynner å ta seg opp.

11.08: Dekk og annet utstyr kjøres inn til pit-lane, mens 26 Audi R8 cruiser rundt ute på banen og viser seg frem.

11.13: En Aston Martin One-77 leder an oppvarmingen for Aston Martin-rundene. Aston Martiner fra de siste ti årene skal vise seg frem for publikum. Det er lett å drømme seg vekk når et slikt følge svinser rundt ute på banen her.

11.36: Aston Martin-løpet er i gang. Det kjøres greit hardt - allerede har et par stykker møtt både autovern og gummimatter.

11.50: Nå er det på tide å logge av. Nå skal jeg suge inn litt inntrykk fra både løpet, stemningen og publikum - følg med her på BilNorge for flere oppdateringer fra Le Mans i løpet av helgen!

Oppdatering:

15.00: Vi er i gang!

15.13: Audi har tidlig blandet seg inn blant Porschene i tet. Toyotaene klarer ikke helt henge på, mens Nissanene allerede virker frakjørt.

15.21: Audiene suser nærmest lydløst forbi, mens det faktisk er Toyotaene som har den beste lyden i klassen. I klassene under er Ferrariene ubehagelig høylydte og skarpe, og Corvettene helt magisk.

15.35: Noen av Audiene og Porschene kjører tidlig inn i pit-lane. Toyotaene fortsetter - kanskje er det en del av taktikken? Å kjøre en runde eller to ekstra før de må inn til pit-stop? Den ene Toyotaen tar en midlertidig annenplass. Veldig midlertidig.

16.00: Et uhell fører til motorbrann i en Porsche 911, og den ene Rebellion-bilen står strandet i sandbanken. Safety car er ute, og loser feltet lenge før de får grønt flagg igjen.

17.10: Vi får et snev av dramatikk i det en Aston Martin sklir ut, og ender i vantet rett foran meg. Akkurat samme sted en annen Aston dro av i AM-showet.

18.08: Vi vandrer en tur i campingområdet. En britisk gjeng har slått seg ned ved siden av sin Jaguar xJ - kjøpt for £350, og foliert med en slags Union Jack. Bilen var tiltenkt et veldedighetsrally, og nå blir vi tilbudt å kjøpe den. "It's yours for £500, mate" ...

18.19: Campingplassen har mange godbiter. TVR-ene står tett, og Aston Martin, Range Rover og annet snacks er alltid innenfor øyevidde.

19.04: Det virker ikke som om selve løpet er det viktigste for mange av de som sitter rundt på campingområdet. Ingen radioer med løpet høres, ingen samtaler om verken førere eller team - det eneste som hinter til at det faktisk er Le Mans, er de hylende bilene et par hundre meter bak oss.

19.32: Toyota fortsetter å tape til de to tyske teamene. Audi og Porsche er godt blandet på de seks første plassene. Den ene Toyotaen har også klart å rive opp lyktehuset og skjermen. Inn i pit-lane for bytte.

20.32: Nissan fortsetter å tape tid. Nå er de ikke på topp 20 med noen av bilene. LMP2-bilene kjører ring rundt de ekspeimentelle doningene til Nissan - selv om det en periode så ut som de fant formen sin, og klatret noen plasser. Rebellion har samtidig klart å splitte de to Toyotaene. Tidligere F1-fører Nick Heidfeld er en av førerne i den ene Rebellion-bilen - med nummer 12 på sideskjermen.

20.40: Det meldes at regnet er på vei. Det kan bli spennende. I fjor var regnet med på å skape dramatikk - det kan det fort gjøre i år også. Kanskje kan de forhjulsdrevne Nissan-bilene klatre noen plasser igjen? Skyene har uansett lagt seg over den franske landsbygda, og det er ikke lenge før mørkekjøringen tar til. Spennende!

Oppdatering:

21.49: Regnet som var meldt har ikke dukket opp, men skyene lurer fortsatt i horisonten. Kanskje kan det dukke opp i løpet av natten?

22.41: Mørket begynner å senke seg. Nå begynner nattkjøringen, og LMP-klassene skiller seg fra GT-klassene blant annet med frontlyktene. LMP kjører med hvite lys - GT-klassene med gule.

23.28: Det er knapt to sekunder (!) mellom første- og tredjeplassen nå, men ingen overraskelser i den gjeveste klassen foreløpig. Nissan fortsetter å tape tid, og Toyotaene klarer ikke knipe inn de verdifule sekundene de taper hver runde. Porsche og Audi fortsetter herjingen - og særlig Porschene imponerer. Det var en viss usikkerhet rundt de turbomatede V4-motorene (bensin) Porsche bruker, men enn så lenge har de ikke vist svakhetstegn.

Natt.

07.52: Natten har forløpt uten nevneverdig regnvær, så de to japanske teamene har ikke fått vist om de kan levere i dårligere værforhold. Men det har likevel vært dramatikk. Ferrari-brann, utkjøringer og en av Audiene har i løpet av morgenen fått bakenden ødelagt.

Et lengre pit-stop skal gjøre det vanskelig for Audi #7 å hevde seg.

10.10: I løpet av natten og morgenen har Nissan-bilene blitt kraftig frakjørt. Nå ligger de så mange runder bak at det nesten er litt vondt å se på.

11.05: Noen regndråper treffer armene våre, men igjen er det bare litt erting fra naturens side.

12.36: Audi #9 har også sett seg nødt til et lengre opphold i piten. Den faller nå til 7. plass - plassen bak beste-Toyotaen, #2.

13.14: Det er ikke bare i LMP1-klassen det skjer ting. I GT Pro-klassen har Ferrari #51 og Corvette #64 knivet hardt lenge - og etter mer enn 20 timers kjøring ligger de støtfanger til støtfanger. Ferrarien ser ut til å ha litt mer å gå på i svingene, men Corvetten har en fordel på strekkene. Holder stereotypien om amerikanske mot europeiske biler i hevd, der altså.

Men så må Ferrarien i piten, og den trilles inn i garasjen. Kan det være et teknisk problem? Ingeniørene ser ut til å være rådville inne i Ferrari-garasjen - før det meldes om at bilen har et girkasseproblem. Dette markerer slutten på et av de store spenningsmomentene i årets Le Mans, dessverre.

Aston Martin #98 kjører seg kraftig opp, og kan snart komme ajour Corvette #51 i antall runder. Astonen kjører i GT Amatør-klassen - uten at jeg helt skjønner hva forskjellen på GT Pro og GT Amatør egentlig er. AM #98 kjøres blant annet av Pedro Lamy og Mathias Lauda (sønnen til Niki).

14.00: De siste to timene er i gang. Fortsatt er den siste Audien (#9) mellom de to Toyotaene, mens Porsche #19 og #17 fortsetter storkjøringen. 378 runder er kjørt nå. Fortsatt nesten 20 runder igjen.

14.14: Og så kjører Aston Martin #98 ut! Etter knallgod kjøring sklir den rett ut foran oss - på akkurat samme sted hvor to andre Astoner kjørte ut i går. Ren ordentlig Aston-killer denne lille sjikanen rett før målstreken. AM #98 ledet GT Amatør-klassen klart før uhellet, og må nå løftes ut av banen med gaffeltruck. Synd.

14.51: Tribunene er igjen stappfulle. Ni minutter igjen av løpet, og det har ikke vært mange endringene i toppen. Porsche #19, nå kjørt av Nico Hulkenberg, leder med en runde, og det ser ikke ut til at verken de andre Porschene eller Audiene skal klare å gjøre noe med ledelsen.

Toyota ser endelig ut til å ha funnet en fin rytme, og klarer å holde Audi #9 mellom seg. Regnet kom aldri.

14.56: Mye aktivitet i pit-lane nå. TV-kameraene er rigget opp utenfor Porsches pit-garasje, naturlig nok, og de siste minuttene av løpet ebber ut. Ingen kan true Corvette #64 i GT Pro-klassen. Den er milevis foran nummer to, Ferrari #71 - bokstavelig talt; banen er ca 13 kilometer lang, og med fem runders ledelse ville det vært noen mil å ta igjen for Davide Rigon i Ferrari #71.

15.04: Fløyta går; Porsche har vunnet! Dermed kan de sette ytterligere et Le Mans-trofé i skapet.

Komplett resultatliste finner du her.

Winning Le Mans from Porsche AG on Vimeo.

Powered by Labrador CMS