Volkswagen eUp

Kia Picanto, storselger gjennom flere år. (Foto: Øivind Skar)


El-eventyret startet med Mitsubishi iMiEV og søstermodellene Citroën C-Zero og Peugeot iOn sent i 2012. Gjennom fire år er prisen på de tre nær halvert og salget holder seg oppe. (Foto: Wikipedia)
Opel Karl

Suzuki Alto

Ford Ka

Volkswagen Up og Hyundai i10

Små og ubetydelige

Danskene står i kø for å kjøpe minibiler. I Norge vil knapt noen ha dem hvis de ikke er elektriske.

Publisert Sist oppdatert

Ved inngangen til sommeren var tre av de fire mest kjøpte bilene i vårt naboland i sør er plukket fra minibilklassen. I Norge befinner minibilbestselgeren seg på 14. plass, den neste på 57. plass, alt i følge tall fra OFV. Og det kun fordi de fleste av dem har elmotor under panseret.

– Dessverre. Ka tar vi ikke lenger til landet og grunnen er lite salg. Ford prioriteter mer interessante modeller for Norge, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

– Tanken om å droppe Skoda Citigo er tenkt, men vi velger å beholde bilen. Det betyr også at vi lagerfører den, forklarer informasjonssjef Jan Erik Haugen hos den norske Skoda-importøren.

Suzuki er kjent for å bygge små og interessante biler som verden gjerne etterspør. Bare ikke i Norge.

– Ja, Celerio er ny, men vi tar den ikke inn fordi Suzuki er et 4x4-merke i Norge og denne tassen har ikke firehjulsdrift, sier salgssjef Lars Havre hos RSA som står bak importen av Suzuki til Norge. Men Havre innrømmer også at det lave salgsvolumet av biler med forbrenningsmotor i A-segmentet også har vært avgjørende for å droppe Celerio.

Sånn kan vi fortsette å ramse opp.

Toyota har droppet lille og spennende IQ, Fiat tar bare 4x4-varianten av Europa-populære Panda til Norge, og Opel sier nei til nyheten Karl. Selv ikke påkostede Adam får Opel fres på. Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge legger ikke skjul på det lave salgsvolumet av de minste bilene som årsaken til at Karl droppes.

– Nei vi kutter slett ikke minibilene og fortsetter med Space Star. Den oppgraderes i 2016. Vi mener faktisk det er plass for de minste bilene, og at de er et godt alternativ for mange, slår Mitsubishi-direktør Rune Gjerstad fast.

OFV-tall viser at de minste bilene for tiden står for 4,5 prosent av personbilsalget mot 5,6 prosent på samme tid i fjor. Samtidig jafser de elektriske modellene (VW eUp, Peugeot iOn, Mitsubishi iMiEV og Citroën C-Zero unna mer enn halvparten av klassen. Bensinvariantene (det er ingen dieselbiler i denne klassen nå) står således for 2,4 prosent av samlet nybilsalg.

Allerede fra første dag av det norske elbileventyret (startet med iMiEV i 2011) har de elektriske variantene vært viktigst i minibilklassen.

Men om det er ille for de minste bilene nå, har det vært langt verre før. For ti år siden valgte bare 0,5 prosent av alle som handlet ny bil de minste fra bilindustrien. To modeller, Kia Picanto og Toyota Aygo utgjorde den gang mer enn halvparten av klassen.

Nå handler A-klassen i første rekke om VW Up som nær fire av ti velger.

Dette er minibilklassens bestselgere:

Merke/modell Antall
1. VW Up 1097
2. Peugeot iOn 323
3. Kia Picanto 304
4. Mitsubishi iMiEV 281
5. Toyota Aygo 187
6. Mitsubishi Space Star 183
7. Citroen C-Zero 180
8. Citroën C1 137
9. Peugeot 108 101
10. Hyundai i10 91
11. Skoda Citygo 63
12. Smart ForTwo 47
13. Fiat 500 41
14. Fiat Panda 29
15. Ford Ka 18
16. Opal Adam 17
17. Suzuki Alto 5
18. Toyota IQ 1
Kilde: OFV per 22. juni
Powered by Labrador CMS