Norge i utakt med Europa

Samme merke er suverent på topp i både Norge og Europa etter første halvår, men for øvrig er det store forskjeller på statistikkene.

Publisert Sist oppdatert

Mens vi på den norske topp10-lista fra Opplysningsrådet for Veitrafikken har tre japanske merker, finner vi kun europeiske merker på Europa-toppen.

Jato Dynamics, som har samlet data fra 29 europeiske markeder, forteller om totalt salg i første halvår på 7.410.510 biler – det høyeste siden 2010 og en økning på 8,4 % fra foregående år.

25 av 29 land gikk i pluss fra 2014, og store markeder som Italia og Spania hadde begge en økning på over 100.000 enheter i halvåret.

Her er de mest solgte merkene i Europa i første halvår 2015 (norsk rangering i parentes):

  1. Volkswagen (1)
  2. Renault (18)
  3. Ford (6)
  4. Opel / Vauxhall (15)
  5. Peugeot (12)
  6. Audi (9)
  7. BMW (5)
  8. Mercedes (8)
  9. Fiat (26)
  10. Skoda (7)

Og her er merkene som topper den norske registreringsstatistikken:

  1. Volkswagen
  2. Toyota
  3. Nissan
  4. Volvo
  5. BMW
  6. Ford
  7. Skoda
  8. Mercedes
  9. Audi
  10. Mazda

Vi har heller ikke mye til felles med Europa når vi bryter ned i modeller, bortsett fra Golf som topper begge statistikkene og Passat som er nummer ti på begge.

Etter Golf følger fire småbiler på Europa-statistikken, et segment som er meget beskjedent i Norge. Det eneste innslaget på den norske lista er Toyota Auris.

Topp 10 Europa

Topp 10 Norge

1

Volkswagen Golf

1

Volkwagen Golf

2

Ford Fiesta

2

Tesla Model S

3

Volkswagen Polo

3

Toyota Auris

4

Renault Clio

4

Toyota RAV4

5

Opel Corsa

5

Skoda Octavia

6

Ford Focus

6

Toyota Yaris

7

Renault Captur

7

Mitsubishi Outlander

8

Peugeot 208

8

Mazda CX-5

9

Nissan Qashqai

9

Nissan Leaf

10

Volkswagen Passat

10

Volkswagen Passat

Powered by Labrador CMS