Tesla en million dyrere i Danmark?

Elbilene lever på avgiftsfri nåde i Danmark. Men suksessen til Tesla kan i verste fall føre til full registreringsavgift på alle elbiler fra årsskiftet. Det betyr at prisen på Model S mer enn dobles til 1,9 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke bare i Norge det strides om elbilene bør slippe unna bilavgiftene.

I Danmark føres for tiden en høylytt diskusjon om samme tema etter at landets mindretallsregjering vil styrke bunnlinjen på neste års statsbudsjettet med 450 millioner danske kroner gjennom å avgiftsbelegge elbilene fullt ut.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) mener at staten ikke lenger har råd til å forlenge det nåværende avgiftsfritaket som den forrige regjeringen lovet ut 2016.

Tesla stridens kjerne

Men innføres avgifter ventes en salgsboom før salget bråstopper.

Ledelsen i Tesla signaliserte nylig overfor den danske avisen Politiken at om elbilene blir pålagt fulle registreringsavgifter, regner man med bråstans i salget fra en dag til den neste.

I en slik situasjon vil Tesla nedlegge sin salgsorganisasjon i Danmark og kun konsentrere seg om å yte service til de kundene som allerede har kjøpt bilen.

Skyhøye bilavgifter

Avgiften utgjør i 2015 hele 105 prosent av bilens verdigrunnlag opp til 81.700 kroner og 180 prosent for alt over. Skatterabatt på lavt drivstofforbruk trekkes så fra. Moms på 25 prosent er således eneste avgift på danske elbiler.

Dansk Elbil Alliance har regnet ut at med fulle avgifter vil en VW e-Up øke fra 186.315 kroner (236.000 omregnet til norske kroner) til 460.407 kroner (585.000 kroner).

En Tesla Model S øker i følge den danske elbilforeningen fra 563.000 kroner (715.000 kroner) til 1,5 millioner kroner (1,9 millioner kroner).

Ser at avgifter kommer

Flere av elbilens lobbyister mener også at Skatteministeriets anslag på 450 millioner kroner (571 mill NOK) er et altfor høyt anslag, og at bortfallet av de elektriske bilene ikke nødvendigvis vil føre til at kundene kjøper andre biler som gir like store inntekter til statskassen.

Politikere på glid

Mens salget av elektriske biler i Norge i hovedsak er rettet mot konsumentmarkedet, ender en stor del av de elektriske bilene i Danmark opp i flåter, i offentlig tjeneste, hos bildelingsselskaper og i rene utleieselskaper.

Henrik Isaksen i selskapet Sixt sier til dansk TV 2 at Tesla Model S 85D koster omtrent det samme som en Mercedes E220 CDI i kjøp.

Den avgiftsfrie Teslaen kjøpes og bringer 167.000 danske kroner inn i statskassen.

Mercedesen, derimot, leases i tre år før den reeksporteres med avgiftsrefusjon. Isaksen mener Teslakjøpet i sum gir staten en gevinst på 27.300 kroner om kunden velger kjøpt Tesla framfor leaset Mercedes.

Dette er de mest kjøpte elbilene i Danmark i år:

1. Tesla

726

2. BMW i3

507

3. Nissan e-NV200

194

4. Nissan Leaf

108

Powered by Labrador CMS