Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage
Bilenkin Vintage

Russisk retrochic

Hva med en BMW 3-Serie E92, oppkledd på russisk? Det er i hvert fall originalt.

Publisert Sist oppdatert

Jeg klarer ikke helt å si at dette er noe av det styggeste … slik som dommen på nettet later til å være. Men de som virkelig fulgte italiensk «karosserikunst» i 1950- og de tidlige 60-årene, vet at det var ikke bare mesterstykker som dukket opp derfra den gangen heller.

Og noen ganske spesielle forsøk, for eksempel fra Vignale eller Boano, som har vært dømt nord og ned i alle år, begynner faktisk å opparbeide seg en helt egen karakter.

Distinkt
Hvis jeg skal være veldig velvillig vil jeg påstå at de folkene som står bak denne, Bilenkin heter den, faktisk har klart å hente noe av det sære, men distinkte, fra noen av Torino-kreasjonene den gang, og satt det inn i en helt ny sammenheng.

Kanskje ikke hundre prosent vellykket, men gøyalt nok til at jeg ikke slipper hele prosjektet uten videre.

Og det er vel noe med at folk som har overlevd biler som Cisitalias DF Berlina Lusso eller Bertones 600 Smart (ikke veldig akkurat), eller Lombardis Lucciolo eller Pininfarinas 600 Coupé (denne listen kan gjøres laaaang) uten varig mén, er blitt ganske barka.

Kommunistbil
Eller kanskje det er de små henvisningene vi får til gamle kommunistbiler som gjør at jeg ikke skygger unna.

Vi ser gamle Volgaer forfra, kromlistene langs sidene er fantastiske, og hekken er faktisk ganske vellykket, uansett hva du ellers syns. Se bare hvordan finnene skrur seg der bak og skaper baklysene.

Det er i hvert fall ikke særlig åpenbart at det er en E92 som er grunnlaget for alt dette.

Målrettet
Det vi kan se av interiøret på de første bildene er riktignok litt over-the-top. For oss i hvert fall. Men kanskje ikke for målgruppen, for den første Bilenkin Vintage ble bygget for å bli stilt ut på Dubai-utstillingen.

Og der liker de litt Swarovski, gull og frostet glass pluss stoffer som kan virke ganske salong-aktige.

Med seg på dette eventyret har Bilenkin fått et firma som heter Cardi og som ifølge hjemmesiden har drevet med restaurering og coach-building i 25 år nå. Noen av de eksemplene de viser frem der er heller ikke av det verste.

Kanskje kan vi snart få en helt egen russisk avdeling på Tecno Classica i Essen?

Powered by Labrador CMS