Toyota Prius: Hybridkongen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Hybridkongen
BRUKTBIL: Hybrid-løsningen gir økonomisk kjøring, utstyrsnivået skjemmer premiumbiler og kvaliteten er skuddsikker. Møt Toyota Prius.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 7-2016.

Da tredje generasjon Prius ble lansert i 2009, var Toyotas hybridteknologi allerede en stor suksess. Første generasjon Prius viste seg å være en særdeles vellykket testbenk for den nye teknologien, og andre generasjon – da den spesielle aerodynamiske fasongen for første gang dukket opp – solgte i godt over en million eksemplarer, verden over.

Toyotas hybridrevolusjon var med andre ord godt i gang, og tredje generasjon Prius fortsatte trenden. Nesten 1,7 millioner biler ble produsert, før arvtageren dukket opp hos Toyota-forhandlerne nå på våren. Testen av den kan du for øvrig lese i dette nummeret.

Under panseret ble bensinmotoren oppgradert fra 1,5 til 1,8 liter. Den viktigste forskjellen dette utgjorde var for mange redusert turtallsjag. Prius har i alle generasjoner brukt en slags CVT-kasse, kalt e-CVT på Toyotask, som i alle år har vært kritisert for nettopp turtallsjaging og masete oppførsel.

Fra en til mange
Heller ikke generasjon tre slapp unna kritikken, men bedre støydemping og litt større bensinmotor gjorde livet lettere likevel.

Samtidig har jo denne drivlinja vist seg å være ekstremt holdbar. De siste årene er det vel nettopp hybrid-modellene som har vært de mest driftssikre blant alle Toyota-modeller – og det sier litt.

Fra å ha én dedikert hybrid-modell i Prius, har Toyota nå hybridløsninger i mange modeller – helt fra lille Yaris til store RAV4.

Selv om Toyota var tidlig ute med fullskala-satsing på hybridløsninger, har de ikke vært like på banen for ladbare hybrider. Tredje generasjon Prius var også tilgjengelig som ladbar hybrid, men den solgte ikke spesielt godt i Norge. I hele fjor ble det solgt 23 slike, 30 året før.

Vi tar derfor for oss den parallell-hybride Prius denne gang, og dermed er det ikke så mange motorvalg å snakke om. 1,8-literen med 100 hestekrefter jobbet sammen med to el-motorer – én for fremdrift, én for å starte bensinmotoren og fungere som dynamo for lading av batteripakka.

Batteriet var fortsatt et nikkel-metallhydrid-batteri (NiMH) – foretrukket fremfor den mer moderne litium-ion-typen.

Mye utstyr
Tredje generasjon Prius kunne by på mye utstyr. Head-up-display og radarstyrt cruise control, for eksempel – ting som er langt fra standard på langt dyrere biler den dag i dag. Navigasjon og skinnseter, trekker også opp.

Interiøret var elegant utformet, og samtidig oversiktlig, men materialkvaliteten kunne med fordel vært noe bedre. Kjøreegenskapene er dreid mot komfort, men lite justering av rattet og mangel på sidestøtte i setene ødela litt av det inntrykket.

Instrumenthuset er noe utradisjonelt sentralt plassert øverst på dashbordet, men det fungerer bra. I tillegg til head-up-display har man all informasjon i naturlige siktlinjer.


Knallgod kvalitet
Kvalitetsmessig er Prius en vinner. Dekra lister Prius som vesentlig bedre enn gjennomsnittet i kompaktklassen. Det eneste Dekra har å kommentere er små bremseproblemer.

Prius var gjenstand for en større tilbakekallingsaksjon for noen år siden. Meldinger om plutselige og utilsiktede akselerasjoner dukket opp i media, men for Prius sin del har ikke verken Toyota eller andre, uavhengige testere klart å gjenskape denne feilen.

Også i Norge var det et tilfelle av dette. En Prius på E18 øst for Kristiansand kolliderte med autovernet, etter å ha oppnådd en fart på 176 kilometer i timen. Føreren påstår at gasspedalen hang seg opp, men igjen klarte verken Toyota eller Statens vegvesen å gjenskape feilen.

Prius hadde en tilbakekalling 2010 for å få utbedret mulig feil med ABS-sensorene.

--

Dette skrev vi:

BilNorge.no 06.05.2011
«Prius er forholdsvis myk – hjuloppheng og fjæring er satt opp for å prioritere komfort – og styringen er i letteste laget for de «kjøreglade» blant oss. Med andre ord kunne vi ønsket oss litt bedre tilbakemelding fra veien, det som vi kaller styrefølelse.»

Bil 10/2009
«Det første som slår deg er hvor delikat alt er. Dette er forbrukerelektronikk fra øverste hylle. Displayet som gir deg all mulig informasjon fra fart til forbruk og temperaturer ser moderne ut, men uten å tendere til tivoli. Displayet har to lag, som gjør at når du rører noen av betjeningsknappene på rattet kommer disse opp i det øverste laget i displayet, noe som gjør at du kan bruke dem uten å måtte flytte blikket lenger bort fra veien enn nødvendig.»

--

Motor
1798 ccm R4, bensin
El-motor

Samlet effekt
136 hk*

Drivlinje
CVT, forhjulsdrift

Forbruk
0,39 l/mil, 89 g/km CO2

Fart
0-100 10,4 sek., toppfart 180 km/t

Bagasjeromsvolum
445 liter

Dimensjoner (L/B/H)
446x175x149 cm

*: Toyota opererer ikke med samlet dreiemoment for sine hybridbiler

--

Motor:
Bunnsolid kvalitet bør gi Prius-eiere et behagelig eierskap.

Interiør:
Flott interiør, med mye utstyr og smarte løsninger.

Bakende:
Den litt rare fasongen ødelegger utsynet bakover, men hjelper på aerodynamikken.

Bremser:
Sjekk at bremsene er gode. Det er det nærmeste vi kommer et «problem» for Prius.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: