-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Muldyr på strøm
Michelins Challenge Design har en egen evne til å fange opp originale talenter. Her er ett av dem, en som har tenkt seg frem til et elektrisk muldyr.
Edgar Sarmiento Garcia er industridesigner fra Columbia, så vi må gå ut fra at han vet det meste om muldyr. Det er i hvert fall nesten det han har kalt dyret sitt: Arriero – som vel egentlig betyr han som driver dyret.
Arriero er i hvert fall en spennende tanke: en motorisert erstatning for et komme-seg-frem-overalt-muldyr.
Et stankelbein på fire hjul med en motor i hvert hjul, der det eneste som kan antyde karosseri er et sete for arrieroen, men der det kan hektes på store stativer foran og bak for å dra med seg store og tunge lass.
En gjennomført modulkonstruksjon der delene kan byttes om og settes sammen slik at resultatet tilfredsstiller de oppgavene som skal løses. Og i planene sine har unge Sarmiento tatt hensyn til det meste: terreng, avstander, kjøpekraft, tekniske kunnskaper – det meste!
Han har åpenbart plassert hjulene så langt unna sentrum som mulig for å sikre god laste-evne og nødvendig stabilitet.
Det kan nok være ganske ulendt i de områdene han ser for seg. Og han har lagt inn en to-trinns opphengning. Dels svingarmer som hjulene er hengt opp i, og dels er hjulene luftløse, men meget elastiske, både for å sikre grep og for enda bedre fjæring.
Hvert hjul inneholder sin motor, og batteripakken – av størrelse som tilsvarer jobben som skal gjøres – henger like ved setet.
Den har jo et par ulemper i forhold til et muldyr. Dyrene må for det første ikke lades og har som regel evnen til å komme videre selv om strømmen er gått.
Og for det andre, hvis det kommer til skarpen, kan man ete et muldyr. Denne smaker nok ikke like godt. (Smaker et muldyr godt forresten?)
Det hadde vært morsomt å se denne i virkeligheten, for slik den er presentert her ser den jo unektelig smart ut.