Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
Det finnes ca. 125 millioner motoriserte tohjulinger i India. Det mest brukte transportmidlet i dette kaoset
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
For de utallige tohjuls-trafikantene i India må den daglige mobiliteten bli tryggere og mer effektiv.
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
Ikke overraskende i India øker etterspørselen etter individuell mobilitet
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
Sør-Amerikas oppskrift med gate-i-luften hjelper både på transportbildet og luftkvaliteten. Dessuten er den relativt rimelig.
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
For å bedre fremkommeligheten er mange amerikanske strekninger stengt for andre enn de som driver samkjøring
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
Innen 2050 vil det finnes mer enn 6 milliarder by-boere. Med dagens takt vil det bety at bytrafikken kan ganges opp med tre i forhold til i dag.
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
Minst 70 % av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050.
Fremtiden bytrafikk slik Bosch ser den
En del av fremtidsløsningen kan være sykkel i storbyen

Fremtidens bytrafikk

Bosch kjørte en overbevisende presentasjon i sommer, der de pekte på fremtidens urban-trafikk problemer, samtidig som de pekte på en del konkrete løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Når man besøker Boxberg-presentasjonene til Bosch, annet hvert år, forteller de litt om hvordan de ser på fremtiden og hva de har tenkt å gjøre med den.

Stedet er deres store testbane midt mellom Frankfurt og Stuttgart, og det virker som om de ikke har latt noen folk med kompetanse være tilbake på jobben og gjøre noe fornuftig. Alle finnes der, for å svare på journalist-spørsmål.

De la stor vekt på storbyenes utvikling og oppbyggingen av det de kaller Smarte byer.

Ikke vet jeg hvordan de regner, jeg vet egentlig ikke hva en Smart-City er engang, men vi fikk vite at Smart-City markedet vil vokse med 19 prosent hvert år frem mot 2020 og være verdt 700 milliarder euro det året.

Og Bosch er på plass i dette markedet også og har doblet omsetningen sin der hvert år de siste to.

Men det er opplagt at storbyer og trafikk har en sammenheng. Hør her:

EUROPA
I 2025 vil trafikk-korker i Europas store byer koste cirka 208 milliarder euro. Den summen kommer bare til å øke hvis ikke noe gjøres – i 2050 vil 82 % av Europas befolkning bo i byer!

Amsterdam viser en slags løsning. Hver dag sykler innbyggerne til sammen to millioner kilometer. Det tilsvarer 60 % av alle turene i downtown-området. I København er det nå 45 % av befolkningen som sykler til jobb eller skole hver dag.

Utslippsgrenser for bysoner i Tyskland, køavgifter i London og Milano, forbud mot eldre biler i Paris – det er bøttevis av byer i Europa som nå begrenser bilbruken i sentrumsnære områder.

NORD-AMERIKA
I 2003 var det for første gang registrert flere biler enn det fantes førerkort!

I de ti mest trafikktette amerikanske byene bruker hver bilist 42 timer i trafikk-kork hvert år. Det koster 121 milliarder dollar i tapt arbeidstid og bensinutgifter.

USA har i dag 5000 km for Carpools – strekninger som bare kan brukes dersom det er to, tre eller flere i bilen. HOV – High-Occupancy Vehicle filer kalles de også.

JAPAN
I Tokyo har bilene en gjennomsnittsfart på 15 km/t, døgnet rundt.

Tokyo har mer enn 22.000 kilometer gater og veier, men bare 11,6 km sykkelstier.

Japan har 61 millioner biler, men langt fra så mange parkeringsplasser. Mange steder får du ikke kjøpe bil dersom du ikke kan vise frem din egen parkeringsplass.

Kei-biler er et forsøk på å få kontroll med trafikk-korkene. De skal ikke måle mer enn 3,4 meter og har en motor på 0,66 liter.

KINA
På slutten av 2015 hadde landet 279 millioner biler, hvorav 172 millioner var personbiler.

Togreiser er tungt subsidiert. I Beijing frakter toget 10 millioner passasjerer hver dag, dvs. 44 prosent av alle reisende.

I Shanghai deles det bare ut 9.000 kjøpetillatelser per måned. Avhengig av hvor i byen du bor kan det koste inntil 10 millioner euro å få skilter på bilen. Noen steder auksjoneres ny-registreringer bort til høyeste bud.

INDIA
I dag er det mer enn 40 indiske byer med mer enn en million innbyggere. Årlig kommer det til 15 millioner nye innbyggere – verdens største vekstrate.

Det er ca. 125 millioner tohjulinger på indiske veier. Cirka 70 prosent av alle kjøretøy der.

Ahmedabad går foran. Moderne infrastruktur har medført at 58 % av all reisene i byen kjøres med offentlige eller ikke-motoriserte transportmidler.

LATIN-AMERIKA
Dette er den delen av verden som bruker flest taubaner for å løse storbyproblemer. Anleggene tar liten plass og de koster en tidel av hva en undergrunnsbane eller en motorvei ville kostet å bygge.

Etter Columbia, Bolivia, Brasil og Venezuela åpnet Mexico sin første urbane taubane i fjor. Den erstatter flere tusen minibusser.

Verdens lengste by-taubane går mellom La Paz i Bolivia og nabobyen El Alto. Den kutter reisetiden med en time og er helt utslippsfri. Det er plane rom å forlenge den ytterligere 20 kilometer i 2019.

Så er det løsninger da. Bosch deler dem inn i flere områder:

STRESSFRI MOBILITET
Scooter-deling, elektriske scootere selvfølgelig, slik de allerede har innført i Berlin og Paris.

Automotive Cloud Suite lanseres neste år, en software-plattform som gir bilføreren «adgang» både til parkeringsmuligheter og til eget smart-hjem, også når han er ute og kjører.

Bosch har nettopp startet en intermodal tjeneste som hjelper deg å finne den kjappeste ruten gjennom byen, både i bil og med offentlige transportmidler (eller med beina eller med bysykler).

En bieffekt er bedre oversikt over hvordan trafikken egentlig fungerer – et bra planleggingsverktøy.

Parkerings-hjelp ved oppkobling som skal fjerne stresset ved å lete etter en parkeringsplass. Bosch påstår at en tredel av biltrafikken i byen består av nettopp denne uproduktive letingen.

Sammen med TomTom er de allerede i ferd med å utvikle et heldigitalt HD-kart som også inneholder data som er spottet fra bilenes radarer.

Connected logistikk skal gjøre fraktflyt – tunge biler, lette biler, sykler, last mile – mer effektiv slik at belastningen på infrastrukturen blir lettere.

Connected cars – er en selvfølge (selv om vi vel ikke er helt enige om hva det egentlig betyr, ennå.)

ULYKKESFRI MOBILITET
Bosch var pioner på ABS og ESP – disse beskyttende vennene våre som ingen klarer seg uten. Ingen vet vel heller hvor mange liv disse har reddet.

Det er nettopp utviklet et ABS-system for elsykler og andre Pedelec’er. Kortere bremsestrekning, og nedsatt skrens- og tippe-fare.

Også motorsykler får nå sin ESP. MSC heter det der – motorsykkel stabilitets kontroll. Det virker helt ubegripelig hvordan systemet får en motorsykkel til å reise seg der man er i ferd med å bremse seg ut i en sving.

Bosch regner med at en skikkelig motorsykkel-til-bil kommunikasjon vil kunne hindre hver tredje motorsykkelulykke. Derfor har de utviklet noe de kaller det Digitale Skjoldet.

Motorsyklister skal også få sin automatiske E-Call sier Bosch. Automatisk rop om hjelp når ulykken er ute.

Førerassistenter er ikke nytt, men det kommer stadig nye på vei mot automatisert kjøring.

Det er ikke lenge før Bosch og Daimler sammen har gjort både Nivå 4 og 5 klar i bilene. Da regner man også med å ha utviklet RoboTaxier.

Les om de forskjellige selvkjør-nivåene her

UTSLIPPSFRI MOBILITET
Real Driving Emission-målinger er i gang nå og vil gi et riktigere bilde av utslipp. I øyeblikket har Bosch 300 RDE-prosjekter sammen med sine kunder.

Bosch sier at de ikke lenger vil jobbe med utvikling av forbrenningsmotorer (også bensin) der ikke partikkelfilter er en integrert del fra starten.

Letthybrid med 48 Volts nett om bord vil være viktig for utviklingen av fremtidens hybrider. Bare i Kina fikk Bosch fem ordrer (slike de kaller STORE) på slike systemer i fjor.

Lette kjøretøy med 48 Volts drivlinje ser Bosch som en nøkkel til storbytrafikken nærmeste fremtid. De har allerede flere slike prosjekter i gang.

Bosch utvikler noe de kaller E-aksel der elmotor, høyspent-elektronikken og transmisjonen er bygget sammen i en kompakt enhet. Enkel måte å ta eksisterende biler og gjøre dem elektriske uten å konstruere en ny plattform.

Bosch ser på for eksempel StreetScooter, en kompakt varebil som Deutsche Post bygger til seg selv, som en viktig del av Last Mile-løsningen. Som de selvfølgelig vil være med på.

Bosch avslutter med å si at det er mange veier som kan føre til utslippsfri transport. For eksempel kjente forbrenningsmotorer som bruker syntetiske drivstoff basert på fornybare kilder. «Vi vil være med hele veien» er budskapet.

Powered by Labrador CMS