-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kinas ukjente biler
Det kinesiske bilmarkedet er ikke bare verdens største, det består i stor grad av bilmodeller vi knapt har hørt om, langt mindre vet hvordan ser ut.
Du skal ha fulgt nøye med på BilNorge for å ha lest om den kassebilformede flerbruksbilen Wuling Hong Guang som også i år er den Kinas mest kjøpte bilmodell. I Europa er den ikke å se.
Men dra til India. Der selges den under navnet Chevrolet Enjoy.
Volkswagen Lavida derimot, den nest mest populære bilen i Kina, er det noe kjent med. Her lyser det en krympet og litt tilårskommen Passat sedan, men Lavida har Jetta-plattformen i bunnen. Produsent: Shanghai Volkswagen, som et joint-venture mellom SAIC og VW.
Bare for å forvirre litt mer: naturligvis selges også Jetta i Kina, parallelt med VW Bora, alle med samme opphav som utgangspunkt.
Kineserne liker Buick, så familiebilen Buick Excelle har etter modelloppgradering økt med 162 prosent og klatret 37 plasser på bestselgerlisten til fjerdeplass. Excelle står derimot ikke på Buicks amerikanske modellprogram.
Enda bedre har det gått for Geely (Volvos eier) etter at de fornyet Boyue. 400 prosent salgsøkning og opp fra 151. til 14. plass, alt i følge analyseselskapet focus2move.com. Dette er en tøff SUV (se bildet), ikke ulik Range Rover Evoque.
Selv om Volkswagen står langt høyere i kurs i Kina enn Toyota, gjør ikke verdens nest mest kjøpte bilmodell, VW Golf, det spesielt bra og har i år ramlet fra 27. til 42. plass.
Toyota Corolla, derimot, falt bare ned fra sjette til sjuende plass i årets første sju måneder.
Kilde: focus2move.com
1. Wuling Hong Guang | 295’ |
2. VW Lavida | 282’ |
3. Haval H6 | 263’ |
4. Buick Excelle | 234’ |
5. GAC Trumchi GS4 | 207’ |
6. Nissan Sylphy | 206’ |
7. Toyota Corolla | 202’ |
8. VW Tiguan | 181’ |
9. VW Jetta | 173’ |
10. VW Sagitar | 169’ |
11. Wuling Mini-truck | 160’ |
12. Foton Light Truck | 159’ |
13. VW Santana | 152’ |
14. Geely Boyue | 146’ |
15. Baojun 730 | 136’ |