img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Elbil-teknologi spres
BMW har utviklet ny teknologi til i3 som er så smart at den skal innføres i hele familien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

For noen måneder siden lanserte BMW en oppgradert i3 – trolig ett av argumentene for at elbilen er Norges nest mest solgte etter Golf – enten man måler modellen totalt eller bare elbilene. Hele 5.036 nye i3 ble registrert på norske skilter i 2017.

Som vi skrev da vi omtalte bilen dreier selve «ansiktsløftet» seg om små, kosmetiske endringer som man skal kjenne bilen meget godt for å oppdage. Men teknisk er endringene mer betydelige.

Under skallet
Blant annet bilen fått en ny elektronisk traksjonskontroll som arbeider vesentlig raskere enn systemet i forgjengeren.

De som har kjørt en elbil vet hvor raskt den drar i gang når man trykker inn gasspedalen, noe som kan være en ulempe på vått og glatt underlag og føre til hjulspinn.

Derfor har BMW utviklet elektronikk som er skreddersydd for eDrive-systemet i nye i3 og som de påstår jobber femti ganger raskere enn konvensjonelle systemer.

Systemet forbedrer traksjon (veigrep) og kjørestabilitet under dårlige vei- og værforhold – spesielt ved akselerasjon, ved regenerering av bremsekraft og når man akselerer ut av brå kurver.

Kortere tjenestevei
Kontrollprosessen beregnes nå direkte i drivlinjen, til forskjell fra konvensjonell systemer der en separat enhet med «lang reaksjonsvei» benyttes. Disse systemene er i høy grad utviklet og produsert av underleverandører, men her gir BMW inntrykk av å gå sine egne veier.

– Med høyt dreiemoment og øyeblikkelig respons til enhver bevegelse på gasspedalen, stiller elmotorer vesentlig høyere krav til traksjons- og stabilitetssystemer enn konvensjonelle drivlinjer gjør, forklarer Peter Langen, sjef for chassis-utvikling hos BMW.

Derfor har BMW utviklet et nytt system spesielt for elektrisk mobilitet. Men de positive sidene med den raske responstiden er ikke eksklusivt forbeholdt elbiler – det vil også medføre bedre traksjon og stabilitet for biler med forbrenningsmotor.

Det skal derfor innføres i BMW- og Mini-modeller med for-, bak- og firehjulsdrift for å bedre akselerasjon og kjøreglede. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: