-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bilsalget: Nedgang over hele fjela - nesten
Registreringsstatistikken for februar viser en nedgang på 13,5 prosent. Hittil i år er nedgangen på hele 21,9 prosent. Men elbilene og ladehybridene fortsetter fremgangen.
Registreringsstatistikken for februar er ganske dyster lesing. Av de ti største merkene, er det kun tre som har en positiv utvikling sammenlignet med samme måned i fjor – Volvo, Nissan og Skoda.
Største merker er Volkswagen foran Toyota og BMW. Men også disse tynges av motgang og må se reduksjoner på henholdsvis 28,7, 19,3 og 11,5 prosent.
Første lyspunkt på statistikken er Volvo som har en oppgang på 24,8 prosent godt hjulpet av V90 og XC60 som er de største volumselgerne. XC40 er for første gang inne på statistikken, men kun med 44 biler.
Nissan er femte største merke, også de med en formidabel vekst på hele 41,2 prosent sammenlignet med februar 2017. Her er det nye Leaf – hele 781 slike ble registrert i februar – som drar opp tallene.
Skoda følger på sjette plass med 627 biler, en oppgang på 26,4 prosent. Nye Kodiaq står sammen med Octavia for den positive utviklingen.
På plassene syv til ti følger Ford, Peugeot, Mercedes og Kia – alle med nedgang, skjønt beskjedne tre prosent for Peugeots del.
Brukket ned på modeller topper Nissan Leaf statistikken for februar, foran VW Golf og Volvo V90. BMW i3 er nummer fire fulgt av Toyota RAV4 og Yaris.
Bensinbilene utgjorde 23,7 prosent av nybilsalget mens dieselbilene hadde en andel på 20,8 prosent. Dette er nedgang for begge grupper siden februar 2017.
Elbilene kiler seg inn mellom de to fossildrevne gruppene med 21,6 prosent, de ladbare hybridene utgjorde 22,1 prosent og de ikke-ladbare 11,8 prosent. For elbilene betyr det en oppgang på 18 og for de ladbare hybridene på 9,6 prosent i et marked som altså synker med 17,5 prosent.
Det lave nybilsalget hittil i år skyldes trolig at mange står på venteliste for en elbil, så vi kan regne med at statistikken vil se mer positiv ut når leveringssituasjonen for disse bedrer seg.
Nissan lover store leveranser av Leaf fremover, men mange av de mest populære elbilene har månedslange ventelister.