I kø for brukte elbiler

Den lange køen av kunder som ønsker å kjøpe ny elbil har fått salget av bruktimporterte elbiler til å eksplodere i år.

Publisert Sist oppdatert

Mens salget av nye biler inntil siste helg var ned 4,0 prosent, økte salget av elektriske biler med 40,3 prosent og står nå for 26,5 prosent av samlet salg av nye personbiler.

Men køen for å skaffe seg en ny elektrisk bil er for mange merkers vedkommende lang, og for enkelte strekker den seg helt fram mot 2020. Naturlig nok er det grenser for hvor lang tid bilkunder er villige til å vente, og mange korter tydeligvis ventetiden med å kjøpe en bruktimportert elbil.

Elektrisk vekst
For tallene fra OFV er ikke til å ta feil av. Mens de bruktimporterte personbilene generelt utgjør 11,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler i landet, står de elektriske bruktimportbilene for 22,3 prosent av samlede elbilregistreringer, opp fra 17,8 prosent på samme tid i fjor.

Den økte importen av brukte biler (+13,1%) skyldes kun at det så langt i år er importert 86,2 prosent flere elektriske biler enn på samme tid i fjor. I juni ligger veksten i elbilbruktimporten over 90 prosent.

Kias valg
Kia Souls suverene plass på toppen av listen for bruktimporterte elbiler henger fortsatt sammen med at Kia holder nybilkvotene til Norge kunstig lave. Bilene registreres først i Tyskland for å kunne figurere på tysk nybilstatistikk. Deretter sendes de til Norge hvor det er langt lettere enn i Tyskland å bli kvitt dem til god pris.

Akkurat dette forholdet har Irene Solstad, Kia Norges direktør, sukket over mer enn en gang, men så langt har Kia nektet å etterkomme ønsket om kvoter for nye biler tilsvarende behovet i Norge.

Flere aktører
Elbilkundekøen får bruktimportørene til å gni seg i hendene og til å støvsuge Europa for brukte elbiler. Til og med fra USA er det nå så interessant å ta elektriske bruktbiler at Fiat 500 EL (bygges i Mexico for salg i USA, og særlig i California) er den sjette mest kjøpte brukte elbilen i Norge.

Også elektriske Toyota RAV4 og Chevrolet Bolt ser noen det lønnsomt å hente i USA.

– Den voldsomme interessen for nettopp brukte elbiler har fått mange bruktimportører til å kaste seg på toget, sier Per W. Haaland i Haaland Bil.

Flere tilbydere betyr også at prisene presses. Haaland mener det er viktig ikke bare å se på prisen når man kjøper, men også hvilke garantier bilene leveres med.

– Standarden på bilene, utstyrsomfanget og garantiordningene skiller ofte de seriøse aktørene fra de mindre seriøse, sier Haaland.

Bruktimporterte elbiler 2018

1. Kia Soul

1873

2. Nissan Leaf

1393

3. VW Golf

587

4. BMW i3

251

5. Hyundai Ionic

247

6. Fiat 500

246

7. VW Up

121

8. Mercedes B-klasse

91

9. Smart Fortwo

78

10. Chevrolet Bolt

65

11. Nissan NV200

64

12. Opel Ampera-e

41

13. Toyota RAV4

30

14. Tesla Model S

29

15. Renault Zoe

15

Powered by Labrador CMS