AWS DeepRacer
AWS DeepRacer
AWS DeepRacer
AWS DeepRacer
AWS DeepRacer
AWS DeepRacer
AWS DeepRacer

Amazon gir deg racing

Da Amazon nylig hadde sin store, årlige Computing konferanse i Las Vegas var den store greia en racerbil. Men det skulle vie seg å ligge litt mer under.

Publisert Sist oppdatert

La oss for det første nevne at bilen var i 1:18 størrelse – hvis det går an å antyde skala på noe som egentlig ikke ser ut som noe som helst.

Bortsett fra at denne har fire gummihjul, og derfor kanskje antyder noe bilaktig.

Poenget med hele greia er åpenbart noe Amazon kaller Amazon Web Services, AWS, som er meget mer enn at de er på nettet for å selge deg ting.

Dette er et cloud-fenomen (spør ikke meg) som de har investert 27 milliarder dollar i og som blant annet, virker det som, skal kunne lære deg å eksperimentere med autonome biler.

Men i motsetning til Waymo eller Zoox eller de millioner av bilfabrikk-forsøk som er i gang for å utvikle selvkjøringsteknologi, gir Amazon deg muligheter til å jobbe med akkurat det samme.

Med en bil som du får plass til i en matpakke-boks og som ikke koster deg mer enn et par hundre dollar.

Fremdeles ligger den ute til en forhåndsbestillingspris på $249. Da sparer du visstnok 150 dollar.

Hele poenget, slik jeg forstår det, er at du skal lære maskin-læring, eller noe Amazon (kanskje hele verden forresten?) kaller RL – Reinforcement Learning (er det noe som heter armert læring på norsk?).

Amazon lanserte rundt 15 «maskiner» på denne konferansen som alle er en del av AWS-opplegget der maskinene har som formål å lære bort opplæring.

Deep Racer er en av disse nye Amazon-produktene som kaster deg ut i en prosess hvor du bruker prøving og feiling til å lære softwaren å utføre meget kompliserte oppgaver.

Som å kjøre rundt Silverstone fortest mulig.

Dette går selvfølgelig på alle disse begrepene som nå brukes, men som fremdeles så få praktiserer, som kunstig intelligens og dyp læring og opptrening av nevrale nettverk.

Amazon sier at denne delen av virksomheten deres, den som bygges opp rundt AWS, kommer til å tiltrekke seg millioner av brukere på kort tid.

– Det er her utviklingen fremover kommer til å skje, sier Andy Jassy, sjefen for AWS, – og en av våre viktige oppgaver er å gjøre praktisk maskinlæring tilgjengelig for alle.

Her er det forresten viktig å presisere at AWS ikke er et produkt og ikke er nytt. Det er AWS som har ligget i bunnen for Amazons eventyrlige utvikling de siste 12 årene – fra å være en on-line sjappe til å bli – gudene vet hva.

Det er masse spesifikasjoner på denne bilen som jeg ikke skal forsøke å dele med dere – nettopp fordi (gjennomskuet igjen) jeg ikke begriper noe.

Men det høres jo vanvittig morsomt ut med et kamera med 4 megapixler og varmeføler for å oppdage hindringer, et ROS, en prosessor som kjører unbuntu 16.04 LTS og en openvino™ et eller annet.

Poenger er at du sitter på din egen PC, kjører bilen din i en 3D-simulator, prøver deg på en rekke forskjellige baner og, når du syns algoritmene dine er bra nok, laster du dem over i Deep Racer-bilen din og gønner på.

Batteriene rekker for to timers kjøring.

Amazon skal sørge for en rekke løp der du kjører mot andre og der de som gjør det best vil ende opp i en 2019 cup der vinneren avgjøres på neste års konferanse, re:invent 2019.

Men der blir sikkert Deep Racer historisk allerede. Andy Jassy og hans folk har sikkert kommet opp med nye produkter til den tid.

Og jeg kommer fortsatt til å skjønne like lite – og være litt misunnelig på dem som gjør det.

Powered by Labrador CMS