-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bosch med egen CES-bil
Et futuristisk skall, masse vinduer og store skjermer – dette beskriver vel den nye el-shuttelen til Bosch. Den skal ha premiere på CES i Los Angeles om noen dager.
Hvis man vil tro på selvkjørende, er det vel shuttle-segmentet som utmerker seg som en egnet kandidat.
Og shuttle som eget segment er jo noe helt nytt.
Tidligere har ordet shuttle beskrevet en form for transport, nå er betydningen i ferd med å gå over til å bli et kompakt kjøretøy på hjul.
Slike biler finnes allerede, sjåførkjørte eller automatiske, de fleste i en eller annen on-demand tjeneste. Det tyske Roland Berger konsulentselskapet regner med en million slike i 2020 og at tallet har økt til 2,5 millioner i 2025.
Om denne lille modellen som Bosch har bygget er ment å være en hilsen til alle Bosch sine bilkunder om at «hvis ikke dere vil, så gjør vi det», aner jeg ikke.
Men Bosch sier jo klart fra at de har det hele. 360 graders surround sensorer, software som kan koble det hele sammen, all hardware som skal til for å få bilen til å bevege seg – og dessuten har de åpenbart designere som viser at det går an å tenke originalt, også når man bare skal lage en liten boks.
Bosch sier de kan tilby en flåte-eier hele pakka, fra administrasjon, via regnemaskiner som regner ut optimale ruter med hente- og levere-plasser og -tider ved hjelp av bestillinger som kommer over Bosch sitt Perfectly Keyless-program.
Dessuten har de jo også sin Convenience Charging tjeneste som er smart-lading i tredje potens.
Og selvfølgelig pøser Bosch på med en rekke andre tjenester, interiørkamera som sjekker om du har glemt igjen noe når du forlater moroa, for eksempel, alle muligheter for bruk av fingeravtrykk-ID (hvorfor er dette så avansert for biler når telefoner har hatt det i mange uker allerede?) og en detektor som merker hvis kaffekoppen har skvalpet over slik at bilen må vaskes (automatisk) innvendig. Og selvfølgelig diagnose og prediktivt vedlikehold.
Det er egentlig ikke noen kioskvelter-elementer lenger i beskrivelser av hva og hvordan slike shuttle-fenomener kan gjøre. Det eneste som fremdeles er litt spennende er hvordan de ser ut, og svaret på når de egentlig blir en praktisk del av dagliglivet vårt.