Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima

Kias nye storbil

Kia benyttet påsken til å lansere sin nye Optima i New York. Med skreddersydde motorer kommer den også til Europa for å erstatte en utgående Magentis. Men hva med Norge?

Publisert Sist oppdatert

Det er det såkalte D-segmentet for store familiebiler som nå får en ny utfordrer fra den koreanske produsenten.

Bilen skal hete K5 i Korea, mens Optima-navnet skal benyttes på alle andre markeder. Dermed blir den altså ingen ny Magentis.

En av konkurrentene Optima møter er søstermodellen Hyundai Sonata, men også kjente travere som Passat, Mondeo og Insignia i det svært tøffe segmentet.

SE: Ny Sonata i Korea

Og som hos nye Sonata er det lagt vekt på elegant design også her. Ut fra de få bildene vi har til nå, ser Optima ut til å ha lite å skamme seg for med hensyn til utseende.

Designerne i Frankfurt og Irvine, California, har samarbeidet godt over Atlanteren under ledelse av Peter Schreyer.

Bilen med de vitale målene 485 x 183 x 146 cm er lengre, bredere og lavere enn modellen den erstatter. Akselavstanden på 279,5 cm.

LES OGSÅ: Fremtidsmusikk fra Kia

Til Europa kommer Optima med to alternative motorer – en 2,0-liter CVVL bensinmotor og en 1,7-liter VGT turbodiesel. Alle Optimas girkasser, enten de er manuelle eller automatiske, har seks trinn.

Europa-salget starter i 2011, og dermed har den norske importøren fortsatt tid til en lengre diskusjon før de avgjør om Optima er aktuell for vårt marked. Innen de får bestemt seg fins kanskje også en hybrid Optima – en slik skal lanseres i USA i 2011.

Powered by Labrador CMS