-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Buicks kinesiske PHEV
Uten særlige fanfarer debuterer en Asia-designet plugin-hybrid fra Buick på bilutstillingen i Guangzhou.
Se på denne bilen – det er ikke mye Buick over den. Her har designerne i PATAC (Pan Asia Technical Automotive Center er GM’s kinesiske konstruksjons- og designsenter som de deler med SAIC) blitt helt kinesiske.
Det finnes vel ikke en eneste flat plate på karosserisidene, her er det kurver og kanter i alle retninger, og Buicks merkevare, fossefall-grillen, er blitt sterkt komprimert og omgitt av slisser med LED-lys. Det hele ender opp som en sterkt misforstått siste-generasjons Toyota.
Kanskje den ender opp som produksjonsmodell? Nå skal ikke jeg felle noen dom over akkurat den biten – kinesisk smak har jeg vel egentlig aldri forstått, bortsett fra at jeg etterhånden fatter at det hjelper å være dramatisk og utadvendt.
Gamle minner
Velite, som bilen er døpt, er akkurat det.
Navnet minnet meg forresten på noe, og det er de utroligste ting BilNorges fritekstsøk bringer frem i lyset. For mer enn 12 år siden viste Buick en annen Velite, http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=22491 også den en konseptbil, men du store verden så mye vakrere den lett diskrete toseters cabrioleten var.
Dagens firedørs crossover står og skriker, der den gamle sto og nynnet.
Nå har ikke GM sluppet altfor mange detaljer ennå. For eksempel aner jeg ikke hvordan den ser ut bakfra.
Interiørbilder har de heller ikke sluppet, på tross av at de lover at det er elegant, er full av gjenbrukte materialer og at den er en tydelig pekepinn på hvordan fremtidige interiører i ny-energi-bikler vil se ut.
Og det er åpenbart ny-energi som er et stikkord her, selv om det mangler detaljer her også.
Plug-in
Den har en ny generasjon plug-in elektrisk drivlinje med høy ytelse og benytter en li-ion batteripakke med (enda en gang!) høy ytelse. Intelligente kontrollfunksjoner sikrer maksimal ytelse og lavest mulig forbruk under alle forhold.
Det eneste som er litt interessant er det som kommer nå: «Denne avanserte teknologien vil bli brukt i Buicks kommende PHEV-modell».
Og her må jeg skrive en huskelapp til meg selv, for denne gangen bør jeg vel følge med. Det har nemlig dukket opp en LaCrosse hybrid tidligere i år, som fullstendig har gått under radaren.
Min i hvert fall.
Det bør ikke den nye gjøre. Kanskje vi allerede ser den i Detroit?
At Velite fungerer som en mobil nettverkssentral og at den har mange automatiske funksjoner, er selvsagt. Vis meg en konseptbil i dag som ikke er og har det.
Men det som skal bli spennende er å se hvordan Generalen skal følge etter de andre store produsentene og virkelig kaste seg ut i «ny energi».