-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Helt ny Century
Den ser kanskje ikke ny ut, men den er det. Siste generasjon Toyota Century markerer et farvel til den eneste japanske V12-motoren.
Toyota GZ går nå ut av produksjon. Nei, det er ingen obskur bilmodell. Obskur, ja – men GZ er faktisk en motor. Japans eneste serieproduserte nåværende V12-motor, faktisk, men fra og med neste år er GZ-motoren historie.
Nå lanserer nemlig Toyota den nye generasjonen Century, den eneste bilen hvor GZ-motoren ble brukt.
Ikke overraskende går Toyota nå for en hybrid-løsning i neste Century. Bensinmotoren er fortsatt fem liter stor, men antall sylindre kuttes til åtte.
Kast et blikk på bildene i artikkelen her, så vil du kanskje tenke at denne bilen ikke ser spesielt ny ut, og det er litt av poenget også. Century er nemlig en litt spesiell bil, ikke bare på grunn av V12-eren.
For det første sitter den i et sjikt over selv Lexus i Toyota-hierarkiet. Den selges kun i Japan, og kun fra utvalgte forhandlere.
Bilen er representasjonsbil for de øverste av de øverste i Japan, og dermed det mest luksuriøse du kan finne av biler fra landet.
Det er bare det, Japan har et litt annet forhold til ordet «luksus» enn kanskje deg og meg.
For eksempel: Stoffseter i en luksusbil?
Ja, setene er faktisk trukket med ull, fordi skinn «knirker for mye».
I en slik bil handler det naturligvis om baksetekomfort, og mange detaljer både oss europeere og japanere kan enes om er setemassasje, elektrisk justerbart baksete, bakseteunderholdning gjennom skjermer og 20 høyttalere.
De tidligere Century-modellene hadde passasjersete foran med rygg som kunne slås bakover for tilnærmet liggeposisjon for baksetepassasjeren. Det er nå byttet ut med et forsete som kan skyves ekstra langt frem, med fothviler elektrisk nedfellbar fra seteryggen.
Bak det konservative utseendet ligger det også litt teknologi til nytte for føreren. En rekke førerstøttesystemer, som autobrems, blindsonevarsling og automatisk lysstyring er på plass – og lyktene er «naturligvis» utstyrt med LED-matrise.
Den nye motoren i Century er løftet fra forrige generasjon Lexus LS600h, hvor den i samarbeid med det elektriske systemet yter 439 hestekrefter. Om Century også får såpass med krefter er usikkert, men det er naturlig å tro at Toyota skrur ned effekten litt på den Century.
Så er kanskje ikke Century den naturlige konkurrenten til S-Klasse, kanskje – men på mange måter er den mye, mye kulere.
Bare synd den V12-eren forsvant, da …