-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Originale reservedeler – for skredderen
Noe som gjorde 300 SL så karakteristisk var interiøret. Det rutete stoffet i setene var ikke til å ta feil av.
Det er mye bra med Mercedes-Benz SL. Den er en av de bilene i verden mest best «value retention» – det vil si, den ikke bare holder på pengene, verdien på den øker.
En annen bra ting er at verdien øker fordi det er forholdsvis enkelt å komme til en del kritiske reservedeler – etter original oppskrift.
Daimler er veldig gode der, og for femte gang på rad stemte leserne av Motor Klassik inn reservedelene fra Mercedes som «Best-Brand».
Samtidig ble forresten 300 SL stemt inn som den bilen fra 40- og 50-tallet leserne helst ville ha.
Den siste innsatsen fra klassisk-del avdelingen til Mercedes vil ikke akkurat legge noen damper verken på entusiasmen, eller verdistigningen.
Nå har Daimler gått til produsenten av det opprinnelige interiør-stoffet og bestilt opp ganske mange ruller med det gamle særpreget. Ikke bare er farger og mønster identisk, ullkvaliteten og måten stoffet veves på er også fullstendig som da W 198 ble produsert mellom 1954 og 1957.
Vi snakker med andre ord skikkelig diagonalvevd i opprinnelig gabardin-forstand.
De av dere som er glad i stoffer og har engelsk skredder kan snakke om «Four ply, double-weave twill» og vite hva det betyr.
Jeg aner ikke hvor mange av bilene som ble levert med skinn – ekstrautstyr, men Mercedes forteller at 80 % av de med stoff valgte den blå-grå varianten. Den med rød og grønn var det bare 14 % som bestemte seg for, mens det var nesten ingen, bare 6 prosent, som sa ja til grønn og beige.
Nå har stoffene fått egne delenummer, og designene er blitt inndelt i L1, L2 og L3. Stoffet leveres 1400 millimeter bredt og koster rundt 150 euro per meter – før avgifter.
Nå er det kanskje ikke prisen som først og fremst gjør at vi nok ikke kommer til i finne disse stoffene på cat-walken veldig ofte. Originale er de, men med et lite forbehold. De er behandlet for å møte dagens Daimler-krav om fading-motstand mot sollys, og om brannsikkerhet.
Det gjør at stoffene kanskje ikke er like egnet som flatterende, flagrende skjørt, som til møbeltapetsering.