-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skoda på to hjul
Skoda startet som sykkelprodusent for 125 år siden. Selvfølgelig har de sykler nå også, men den vi virkelig venter på er Klement-konseptet fra Genève-utstillingen i fjor.
På Skoda-standen i Genève i fjor sto det to konsepter. En veldig gul Vision iV og en veldig fargerik Klement Consept – en elsykkel som virkelig ikke var som andre elsykler.
Det er helt naturlig for Skoda og tenke sykler. Det var det de ble tuftet på. Selskapet ble stiftet i 1895, men ikke før i 1905 kom den første bilen – alt før det hadde vært sykler. De ble faktisk Tsjekkoslovakias nest største sykkelprodusent på ganske få år.
Og Klement-navnet er etter en av stifterne. Klement og Laurent, begge med fornavn Vaclav, satte det hele i gang og står fremdeles på sokkel sammen utenfor det utrolige Skoda-museet hjemme i Mlada Boleslav.
I dag har Skoda en ganske omfattende sykkelkatalog, også med elsykler, men den de viste i fjor er innledningen til noe helt nytt.
En slags elmoped, for her skal du ikke tråkke noen pedaler rundt. Du styrer i stedet akselerasjon og oppbremsing fra faste pedaler som du hviler føttene på.
I navet bak er det en motor på 4 kW som får det hele opp på 45 km/t. I tillegg til motorbrems har du en hydraulisk brems på forhjulet – utstyrt med ABS for sikkerhets skyld. LED-lys er integrert i selve strukturen og ikke hengt på etterpå.
Rammen, eller skal vi kalle det ryggraden, er i aluminium og begge hjulene er opphengt i svingarmer. Det finnes ikke noen synbare kabler eller hendler – dette kan du trygt kalle et rent design.
Batteriene er på 1.250 Wh og skal holde til litt over 60 kilometer. De plugges inn hjemme og er enkle å bytte. Uten mobiltelefonen kan du ikke få «åpnet» sykkelen, og du kan også legge inn en geo-fence hvis du vil sikre at den bare brukes innenfor et gitt område. Hele telefonopplegget jobber sammen med Skodas komplette konnekt-systemt.
Målet i fjor var å holde vekten nede på 25 kg. Målet var også at Skoda skulle se nøye på om et slikt mikro-mobilitets konsept passet produsentens portofolio for fremtiden.
Guido Haak, sjef for product management sa i hvert fall at «Mikromobilitet blir stadig viktigere. Med Klement ønsker vi å vise vår visjon for fremtidens mikromobilitet med innovative elektriske kjøretøy der bærekraft er et sterkt kriterium, sammen med et minimalistisk, moderne design».
Men fra annet hold i konsernet antydes det at prosjektet er stoppet fordi det er Seat som har det overordnede ansvaret for mikromobilitet i hele konsernet, og at de jobber på en hel rekke nye produkter nå.
Nå fikk jeg ikke spurt Haak på Genève i år – av åpenbare grunner – jeg får forsøke meg frem på annet vis. For en sykkel uten pedaler syns jeg høres attraktivt ut.